
Grafisk manual för Folkhälsomyndigheten
Logotyp
Symbolik
Logotypen är en sammansättning av flera hjärtan. Inspirationen till formen är hämtad från utgångspunkten att tre verksamheter gick samman för att bilda Folkhälsomyndigheten.
Logotypen signalerar en modern myndighet där kronan står för vårt statliga uppdrag. Den gula färgen står för styrka och uthållighet inom heraldiken. Samtidigt ger hjärtana i blått och grönt associationer till liv, vatten och vår miljö.
Logotypens olika versioner
Logotypen finns i flera versioner som är anpassade för olika format och användningsområden.
Logotypen finns i två utföranden: en stående (centrerad logotyp) och en liggande med namnet till höger om symbolen (vänsterställd logotyp).
Färgerna i logotypen får aldrig ändras.
Logotypen består av symbol och text med fast placering. I undantagsfall, efter avstämning med enhets- eller avdelningschef på Avdelningen för kommunikation, kan enbart symbolen användas. Det är då önskvärt att myndighetsnamnet eller den kompletta logotypen framgår på annan plats i materialet.
Grundversion
Grundversionen i stående eller liggande utförande ska alltid vara förstahandsvalet.
Figur 1. Logotypens grundversion i stående och liggande utförande.
Engelsk version
Logotypen finns även i engelsk version. Den används när vi kommunicerar på andra språk än de nordiska.
Positiv (svart) och negativ (vit) version
De enfärgade versionerna används när det inte är tekniskt möjligt eller ekonomiskt motiverat att använda grundversionen. Dessa kan också användas när grundversionen inte har tillräckligt god kontrast till bakgrunden. Använd den version som framträder tydligast mot bakgrunden.
Förenklad version
Den förenklade versionen har färre och tjockare streck i symbolen och texten är större för att framträda tydligare. Denna version ska endast användas när logotypen behövs i mycket litet format (se avsnittet Minsta storlek).
Figur 2. Logotypens övriga versioner: engelsk, positiv, förenklad och negativ.
Placering av logotypen
För att logotypen ska fungera som tydlig avsändare och framträda optimalt finns riktlinjer för dess storlek och placering.
Bakgrund
Logotypen placeras på en lugn bakgrund, exempelvis helt enfärgad eller med mjuka skiftningar.
Frizon
Frizonen motsvarande bredden av tre versala F ska vara fri från text eller andra objekt.
Figur 3. Logotypens frizon illustrerad som bredden av tre versala F.
Minsta storlek
Logotypens storlek avgörs utifrån materialets dimensioner, men för att logotypen ska vara tillräckligt tydlig och läsbar har den en absolut minimistorlek. Dessa redovisas i Tabell 1.
Tabell 1 Logotypens minsta storlek och frizon i olika versioner.
Version | Total höjd centrerad version | Symbolens höjd | Frizon |
---|---|---|---|
Grundversion | 20,9 mm/60 px | 16 mm/45 px | Minst 4,3 mm/12 px |
Engelsk version | 23,1 mm/66 px | 16 mm/45 px | Minst 4,3 mm/12 px |
Förenklad version | 10,8 mm/31 px | 8 mm/23 px | Minst 2,4 mm/7 px |
Placering beroende på version och format
Huvudregel för den centrerade logotypen:
- används vid stående format
- placeras centrerat vågrätt
- används på baksidor (i ytans nedre del) och i filmers avslut (centrerat på ytan).
Huvudregel för den vänsterställda logotypen:
- används vid liggande format
- placeras till vänster
- används inte på baksidor eller i filmers avslut.
Figur 4. Logotypens placering på olika format.
Figur 5. Exempel på brevpapper, visitkort och informationsblad.
Teckensnitt
Formgivet material
I material som särskilt formgivits använder vi följande teckensnitt:
- Klavika (complete family) till rubriker, bildtexter, faktarutor, tabeller och kortare texter
- Minion till brödtext.
När det inte finns stöd för skriftspråket:
- I första hand används Tahoma och Times New Roman enligt avsnittet Office-dokument.
- I andra hand används Noto Sans och i tredje hand Abyssinica SIL (etiopiska tecken).
Office-dokument
I Office-dokument använder vi följande teckensnitt:
- Tahoma till rubriker, bildtexter, faktarutor, tabeller och kortare texter
- Times New Roman till brödtext.
När det inte finns stöd för skriftspråket:
- Använd i första hand Noto Sans
- I andra hand används Abyssinica SIL (etiopiska tecken).
Webbplats
På vår webbplats använder vi Klavika i huvudrubriker och i övrigt Noto Sans.
På delwebbar används Tahoma genomgående.
Profilfärger
Grundfärger
Grundfärgerna används som de huvudsakliga färgerna i vår formgivning. Det är de som färgmässigt främst ska ange vår profil och skapa igenkänning.
Parallellt med färgerna i sin fulla mättnadsgrad kan toningar av dem användas.
Tabell 2 Koder för grundfärger.
Grundfärg | Färgprov | HEX | RGB | CMYK | PMS |
---|---|---|---|---|---|
Grön |
|
009284 | 0, 146, 132 | obestruket 100, 0, 57, 0; bestruket 98, 0, 50, 10 | obestruket 327 U; bestruket 7717 C |
Blå |
|
0065ac | 0, 101, 172 | obestruket 98, 52 ,0, 0; bestruket 100, 55, 0, 10 | obestruket 300 U; bestruket 2935 C |
Gul | ![]() |
ffcc00 | 255, 204, 0 | obestruket 0, 19, 100, 0; bestruket 0, 22, 98, 0 | obestruket 115 U; bestruket 7548 C |
Komplementfärger
Komplementfärgerna används som tillägg till grundfärgerna. En särskild färg ska inte knytas till ett sakområde.
Använd färgerna antingen i sin fulla mättnadsgrad eller tonade, i till exempel faktarutor.
Tabell 3 Koder för komplementfärger.
Komplementfärg | Färgprov | HEX | RGB | CMYK |
---|---|---|---|---|
Röd | ![]() |
E30613 | 227, 6, 19 | 0, 100, 100, 0 |
Lila | ![]() |
951B81 | 149, 27,129 | 50, 100, 0, 0 |
Blå | ![]() |
009FE3 | 0, 159, 227 | 100, 0, 0, 0 |
Rosa | ![]() |
E6007E | 230, 0, 126 | 0, 100, 0, 0 |
Grön | ![]() |
95C11F | 149, 193, 31 | 50, 0, 100, 0 |
Orange | ![]() |
FF6600 | 255, 102, 0 | 0, 70, 100, 0 |
Tydlig text och informationsbärande grafik
Alla människor, oavsett tillfällig eller permanent funktionsnedsättning, ska kunna ta del av vår offentliga digitala information. Därför ska vi följa lagkraven för tillgänglighet. Det innebär bland annat att det är viktigt att färgsätta text och informationsbärande grafik så att kontrasten till intilliggande element och bakgrund är god.
När delar i grafik ska representera olika serier, grupper eller flöden, till exempel staplar i diagram, ska uppdelningen göras tydlig med hjälp av text, symboler, mönster eller dylikt. De olika delarna ska inte utmärkas av enbart färg.
Diagram
I vår riktlinje för diagram beskrivs hur dessa ska utformas både avseende innehåll och färgsättning.
Grafiska element
Dekorelementet
Dekorelementets främsta uppgift är att öka igenkänningen av Folkhälsomyndigheten och stärka vår identitet.
Färger på dekorelementet
Dekorelementet används i färgkombinationerna blå/grön, blå/vit och vit/grön. Dessa får inte tonas eller användas med transparens.
Dekorelementet kan även återges helt i vitt (negativ version) tillsammans med våra profilfärger eller över fotografier och illustrationer. I denna tillämpning är det lämpligt med viss transparens.
Dekorelementets utsnitt och placering
Dekorelementet placeras alltid i nedre högra hörnet. Det är alltid utfallande i det hörnets två sidor. De olika delarna och proportionerna får inte förändras, bytas ut eller skifta plats.
Grundregeln är att dekorelementet inte ska ta mer plats än halva ytan i höjdled.
Dekorelementet placeras inte på baksidan av broschyr- eller folderomslag eller som avslut i filmer.
När dekorelementet används i film kan det animeras.
Figur 6. Exempel på användning av dekorelementet.
Två färgade vågräta linjer
Två färgade vågräta linjer kan användas som avgränsare för att markera fakta, en notis eller ett stycke som behöver särskild uppmärksamhet.
Använd i första hand grundfärgerna. Den undre linjen ska helst vara kortare än den övre, dock inte kortare än hälften av den övre linjens längd.
De två linjerna ska ha samma tjocklek och vara på ett avstånd från varandra som motsvarar deras tjocklek. Tjockleken på linjerna varierar beroende på enhet – för ett A4-format är riktlinjen 1–3 punkter.
Enfärgad linje som avgränsare
En enfärgad linje används när linjen markerar gränsen till en faktaruta med profilfärg. Då är linjen i 100 procents mättnadsgrad medan bakgrundsplattan är i en ljusare ton av samma färg.
Bildhållare för foton
Fotografier kan placeras i en form med blinkning åt dekorelementet och logotypen. Formen är då rak på tre sidor och svagt vågformad på en horisontell sida.
Andra grafiska element
Som komplement till nämnda grafiska element kan objekt med helt eller delvis mjuka former användas, då dessa passar fint med logotyp och dekorelement.
Objekt kan även förses med kantlinjer som för tankarna till linjerna i logotyp och dekorelement.
Figur 7. Exempel på användning av grafiska element.
Grafiska hierarkier vid samarbeten
När Folkhälsomyndigheten ansvarar för en gemensam produktion sker publicering i våra kanaler med vår grafiska profil och våra mallar.
Anpassa storlek och placering av logotyperna så att de i så stor utsträckning som möjligt harmonierar med varandra.
Om Folkhälsomyndigheten är huvudavsändare ska detta tydligt framgå.
Publikationer
När Folkhälsomyndigheten är huvudavsändare av en publikation placeras övriga medverkande aktörers logotyper eller namn tidigt i publikationens inlaga.
När Folkhälsomyndighetens roll som avsändare av en publikation ska tonas ner kan dekorelementet tas bort från framsidan. Är det fler än tre medverkande aktörer kan logotyperna placeras i publikationens inlaga eller namnges i text.
Kontakta produktionsledarna för diskussion om vad som blir mest lämpligt i varje enskilt fall.
När annan part är huvudavsändare
Följ den utgivande partens grafiska profil, men se till att vår logotyp placeras enligt riktlinjerna i denna grafiska manual.
Kompletterande information
- Bildpolicy
- Manual för filmproduktion
- Stilguide för webbplatser
- Papper
- Riktlinjer för diagram
- Sveriges officiella statistik
Kontakta Folkhälsomyndigheten för att få tillgång till de dokument som inte finns på webbplatsen: