Psykisk hälsa och suicidprevention i arbetslivet – verksamhetsbidrag till arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer, branschorganisationer och partssammansatta organ 2026

Lyssna

Ansökan öppen. Folkhälsomyndigheten fördelar statsbidrag för verksamhet till arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer, branschorganisationer och partssammansatta organ inom området psykisk hälsa och suicidprevention i arbetslivet.

Syfte med statsbidraget

Syftet med detta verksamhetsbidrag är att stödja insatser som främjar psykisk hälsa, förebygger psykisk ohälsa och minskar risker för suicid, med särskilt fokus på att skapa en god organisatorisk och social arbetsmiljö. Bidraget är utformat i linje med Det handlar om livet – ny nationell strategi för psykisk hälsa och suicidprevention, där delmål 3 är att skapa ett inkluderande och hållbart arbetsliv som främjar psykisk hälsa.

Bakgrund

Arbetsmiljön omfattar fysiska, sociala och organisatoriska faktorer som påverkar medarbetarnas hälsa och välbefinnande. Genom ett systematiskt arbetsmiljöarbete är det möjligt att tidigt identifiera och hantera riskfaktorer för psykisk ohälsa, samt att främja psykisk hälsa på arbetsplatsen.

Arbetsplatser där medarbetare upplever för höga upplevda krav, mobbning, diskriminering, kränkande särbehandling eller brist på socialt stöd kan öka risken för stressrelaterade ohälsa, depression och utmattningssyndrom. Samtidigt kan arbetsmiljöer där medarbetare har inflytande, får stöd och arbetar under rättvisa och trygga förhållanden bidra till att främja psykisk hälsa.

Prioriterade insatser:

  • Insatser på organisatorisk nivå som främjar psykisk hälsa och förebygger psykisk ohälsa. Till exempel kunskapshöjande insatser om psykiska hälsa och suicidprevention, goda förutsättningar för ledarskap, utvecklingsmöjligheter, lärande, delaktighet och kommunikation, värdegrundsarbete, strategiskt arbetsmiljöarbete, systematisk arbete med att följa upp hälsoläge och sjukfrånvaro.
  • Insatser på organisatorisk nivå med fokus på att minska risker för suicid. Till exempel kunskapshöjande insatser, insatser i samband med förlust av jobbet, arbetslöshet, ofrivillig pensionering, tillfälliga anställningar, kränkande särbehandling, för höga upplevda krav och anställningsotrygghet.
  • Insatser på organisatorisk nivå som främjar en jämställd och inkluderande arbetsplats, fri från stigmatisering av psykisk ohälsa, mobbning och diskriminering utifrån diskrimineringsgrunderna, i syfte att stärka det psykiska välbefinnande, förebygga psykisk ohälsa och minska risker för suicid.

Vilka kan ansöka

  • Arbetsgivarorganisation – en sammanslutning av arbetsgivare som företräder deras intressen gentemot arbetstagare.
  • Arbetstagarorganisation – en organisation som samlar arbetstagare för att företräda deras intressen gentemot arbetsgivare.
  • Partsammansatt organ – Organ som består av representanter från de båda arbetstagare och arbetsgivare.
  • Branschorganisation –en intresseförening som representerar företag inom en viss bransch på arbetsmarknaden.

Villkor för ansökan

Statsbidrag får i mån av tillgång på medel lämnas till en organisation som

  • är en juridisk person
  • vilar på demokratisk grund och är demokratiskt uppbygg
  • är en organisation som bedriver riksomfattande verksamhet och riktar sig på utövare på lokal och regional nivå eller som bedriver verksamhet av riksintresse.
  • utformar sin verksamhet på ett sätt som är kostnadseffektivt och som möjliggör en uppföljning av insatsernas resultat.

Beslut på ansökan

Beslut kommer att skickas ut i januari 2026 efter att vi på Folkhälsomyndigheten har fått riksdagens regleringsbrev i mitten av december.

Ansökningsformulär och anvisningar

Klicka på följande länkar för att komma till ansökningsformulär och anvisningar för verksamhetsbidrag:

Beslut på ansökan

Besluten skickas ut under januari 2026.

Återrapportering till Folkhälsomyndigheten

Organisationer som beviljas bidrag ska redovisa hur pengarna har använts.

Folkhälsomyndigheten kommer att skicka ut anvisningar och underlag för återrapportering och ekonomisk redovisning under början av 2027 till de organisationer som har beviljats medel.

Tilldelade medel från Folkhälsomyndigheten ska särredovisas i organisationens bokföring, det vill säga vara åtskilda från övriga medel genom att bokföras på ett särskilt kostnadsställe eller projektnummer.

Bidragsmottagaren förbinder sig att följa Folkhälsomyndighetens beslut. Om avvikelser sker kan bidraget återkrävas.

Skicka in ansökan

Din ansökan ska ha kommit in till Folkhälsomyndigheten senast den 30 september 2025. Formulär för underskrift ska skrivas ut, undertecknas av behörig firmatecknare och skickas in till Folkhälsomyndigheten per post via adressen nedan. Formuläret för underskrift blir tillgängligt och fylls i efter att den digitala ansökan skickats in.

Folkhälsomyndigheten
Box 505
831 26 Östersund

För sent inkommen ansökan avvisas alltid.