Anvisningar till ansökan om tillhandahållandet av en nationell stödlinje inom området psykisk hälsa och suicidprevention 2026

Lyssna

Den nationella stödlinjen ska rikta sig till personer med psykisk ohälsa och suicidalitet samt till anhöriga och närstående.

Vilka kan ansöka?

Statsbidrag kan sökas av juridisk person som utan vinstintresse:

  • tillhandahåller en dygnet-runt-öppen nationell stödlinje för psykisk hälsa och suicidprevention
  • erbjuder telefon- och webbaserade stödinsatser utan kostnad för den enskilde
  • erbjuder anonyma och professionella stödinsatser på svenska och vid behov på andra språk
  • erbjuder information om andra viktiga aktörer och kan vidarebefordra personer till dessa aktörer
  • har en långsiktig inriktning på verksamheten
  • baserar stödinsatserna på relevant och aktuell kunskap inom respektive område samt erbjuder stödinsatserna på ett målgruppsanpassat sätt
  • har organisatorisk eller annan nära anknytning till såväl klinisk verksamhet som forskning inom det relevanta området
  • utformar verksamheten på ett kostnadseffektivt sätt och på ett sätt som gör det möjligt att följa upp insatsernas resultat
  • har en struktur för samverkan med regioner samt med Sveriges Kommuner och Regioner.

Anvisningar för att fylla i ansökningsformuläret

I ansökningsformuläret ska ni tydligt sammanfatta det ni söker statsbidrag för och som ni avser att genomföra under verksamhetsåret 2026.

Ansökan består av fyra delar som ska fyllas i.

  1. Grunduppgifter
  2. Om verksamheten
  3. Budget
  4. Bilagor
  5. Underskrift

I blanketten finns ett antal uppgifter som ska fyllas i. Nedan beskrivs vilken information som ni ska fylla i under respektive rubrik.

Grunduppgifter

Här fyller ni i information om den sökande organisationen, kontaktperson för ansökan, information om konto som statsbidraget ska betalas ut till samt kontaktuppgifter till revisor/ekonomichef.

Om verksamheten

Beskriv verksamhetens uppbyggnad utifrån statsbidragets syfte:

  • Hur tillhandahåller ni en dygnet-runt-öppen nationell stödlinje för psykisk hälsa och suicidprevention?
  • Är stödinsatserna vara utan kostnad för den enskilde?
  • Vilka kompetenser finns för att erbjuda anonyma och professionella stödinsatser på svenska och vid behov på andra språk.
  • Beskriv hur ni informerar om andra aktörer och hur ni hänvisar till vård, till exempel 1177 och 112.
  • Beskriv er långsiktiga inriktning på verksamheten. Hur säkerställer ni vidareutbildning och stöd till personalen?
  • Beskriv hur ni hämtar in aktuell kunskap inom psykisk hälsa och suicidprevention och baserar insatserna på detta.
  • Beskriv hur ni erbjuder stödinsatserna på ett målgruppsanpassat sätt.
  • Beskriv hur er organisation har nära anknytning till klinisk verksamhet och till forskning inom psykisk hälsa och suicidprevention.
  • Beskriv hur verksamheten utformas på ett kostnadseffektivt sätt.
  • Beskriv hur uppföljning av insatserna sker.
  • Beskriv vilken struktur för samverkan med regioner samt med Sveriges Kommuner och Regioner ni har.
  • Beskriv hur ni jobbar med jämställdhetsperspektivet.
  • Beskriv hur ni jobbar med funktionshinderperspektivet.
  • Beskriv hur ni använder er av patient-, brukar- och egenerfarenhetsperspektivet i arbetet med stödlinjen

Budget

Statsbidraget från Folkhälsomyndigheten ska vara särredovisade i organisationens bokföring, det vill säga vara åtskilda från organisationens övriga medel och bokföras på ett särskilt kostnadsställe eller projektnummer.

Under budgetens två första delar (A och B) ska endast intäkter och utgifter som har med det sökta verksamhetsbidraget redovisas. Under budgetens sista del (C) ska övriga intäkter redovisas men utan att sammanräknas med ovanstående delar (A och B).

Sökt belopp ska anges i jämna tusental vilket betyder att beloppet ska ha tre nollor på slutet, till exempel 250 000. Om ni räknat fram en detaljerad budget som inte är i jämna tusental sak ni avrunda sökt belopp till jämna tusental.

Intäkter

Fyll i den summa som ni söker statsbidrag för.

Personalkostnader inklusive sociala avgifter

Beskriv kostnaderna som statsbidraget ska finansiera. Ni utgår från budgeten när statsbidraget ska redovisas.

Här beskriver ni

  • befattning
  • tjänstgöringsgrad i procent och
  • kostnader per anställd person som ska finansieras med statsbidraget.

Personalkostnader inkluderar lön, semesterersättning och lönebikostnader som arbetsgivaravgifter och andra avgifter som är bundna till anställningen genom kollektivavtal eller motsvarande. Skattepliktig förmån får inte räknas in.

Grundlön (månads- eller timlön), antal tjänster och omfattning i procent ska anges. Exempel: 1 projektledare/forskare, månadslön heltid 28 000, omfattning 100 procent, i 12 månader + lönebikostnader = 504 000 kr. Belopp: 504 000 kr.

Kostnad för externa tjänster

Här anger ni kostnader för tjänster som ni betalar med faktura, till exempel arvoden till konsulter och föreläsare som ni avser att använda i den verksamhet ni ansöker medel för.

Material och utrustning

Material och utrustning kan vara trycksaker, kontorsmaterial och mobiltelefon. Ni ska kunna verifiera och redovisa samtliga inköp separat i bokföringen.

Administrativa kostnader

Administrativa kostnader kan vara telefoni, porto, försäkring, bankkostnader och ska beskrivas per kostnad i mesta möjliga mån. Här ska inga personalkostnader eller kostnader för tjänster anges. Observera att ni ska beskriva de administrativa kostnaderna och lämna in i bilaga.

Lokalkostnader

Redogör för lokalkostnader som är relevanta för det sökta statsbidraget. Uppge kostnad för egen lokal och omkostnader, exempelvis städning (ej reparationer). Vi kan komma att begära in kopia på hyresavi eller beräkningsunderlag.

Investeringar/inköp

Uppge inköp eller investeringar som ni planerar för. Det kan vara inköp av teknisk utrustning (ej reparationer).

Resor och logi

Resor och logi ska vara kopplade till verksamheten. Ni bör använda er av det billigaste/mest kostnadseffektiva resesättet. Redogör för resornas syfte och varför de ska genomföras. Ni ska kunna styrka kostnaden i efterhand.

Revisorskostnad

Här anger ni kostnader för revisorsgranskning.

Den kvalificerade revisorn, det vill säga auktoriserad eller godkänd revisor, ska finnas registrerad hos Revisorsinspektionen.

Mer om redovisning av statsbidrag

Övriga intäkter

Här anger ni om er organisation tar emot annat statsbidrag för samma verksamhet. Det kan vara från andra myndigheter, kommuner, regioner, stiftelser, föreningar eller samarbetspartners och finansiärer.

Om organisationen inte har något ekonomiskt stöd från andra instanser, markera det i blanketten.

Bilagor som ni ska bifogas med ansökan

Obligatoriska bilagor till ansökan är:

  • Handlingar som visar vem eller vilka som har rätt att företräda den juridiska personen.

Senast 30 oktober 2025 ska ansökan komma in till Folkhälsomyndigheten.

Posta ett underskrivet original av ansökan till:

Folkhälsomyndigheten
Box 505
831 26 Östersund

Mejla bilagor till: info@folkhalsomyndigheten.se.