
Stöd för kommunerna vid kontrollköp av folköl samt tobaks- och nikotinprodukter
Syfte med publikationen
Syftet med denna publikation är att ge kommunen stöd för att planera och utföra kontrollköp. Publikationen syftar även till att skapa förutsättningar för ett mer enhetligt och rättssäkert utförande av kontrollköp.
Ett av lagstiftarens syften med lagen om tobak och liknande produkter, alkohollagen och lagen om tobaksfria nikotinprodukter är att minska de hälsorisker och skadeverkningar som finns vid användning av folköl och tobaks- och nikotinprodukter. En metod för detta är att minska andelen unga som börjar använda varorna. Det är då väsentligt att se till att ungdomar under 18 år inte får tillgång till varorna.
Om publikationen
Innehållet i publikationen bygger på lagen om tobak och liknande produkter, alkohollagen och lagen om tobaksfria nikotinprodukter samt den konsoliderade versionen av Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om kontrollköp (FoHMFS 2015:1), nedan benämnda föreskrifterna.
Kontrollköp är en metod hos kommunerna för att kontroller hur den som säljer eller lämnar ut varorna sköter ålderskontrollen. Det är viktigt att kontrollköpet sker effektivt, likvärdigt och enligt gällande regler.
Den primära målgruppen för publikationen är handläggare hos kommunerna. Till viss del kan även kontrollköpare betraktas som en målgrupp. Kontrollköparen är alltid en person som har fyllt 18 år, men som till utseendet kan förväxlas med en person som är yngre än så.
Publikationen är tänkt att verka som ett stöd för kommunerna när de arbetar med kontrollköp. Den består av tre block:
- Inför ett kontrollköp
- Kontrollköpet genomförs
- Kommunens uppdrag efter genomfört kontrollköp.
Inför ett kontrollköp
För att kontrollköpet ska bli effektivt är det bra om kommunen förbereder kontrollköparen inför kontrollköpet. Kontrollköparen är då den peson som kommunen anlitar för att utföra kontrollköpet. I detta kapitel finns bestämmelser som kommunen kan ha nytta av inför ett kontrollköp.
Kontrollköp är en tillsynsmetod med lagstöd
I syfte att ge underlag för en dialog mellan kommunen och den som lämnar ut varorna om skyldigheten att förvissa sig om att mottagaren har fyllt 18 år, får kommunen genomföra kontrollköp. Vid ett sådant köp får kommunen endast anlita en person (kontrollköparen) som har fyllt 18 år.
Kommunen får genomföra ett kontrollköp utan att näringsidkaren underrättas i förväg. Efter genomfört kontrollköp ska kommunen snarast underrätta näringsidkaren om kontrollköpet.
Kommunen får inte använda ett kontrollköp som underlag för en administrativ åtgärd. Det betyder att kommunen exempelvis inte får meddela ett försäljningsförbud på grund av vad som framkommit vid ett kontrollköp. Mot den bakgrunden anser Folkhälsomyndigheten att kommunen inte bör referera till kontrollköpet i ett beslut om en administrativ åtgärd. Om kommunen gör det riskerar det att uppfattas som att resultatet av kontrollköpet ändå har legat till grund för beslutet.
Kontrollköpare och kontrollköp
Kontrollköpare
Definitionen av kontrollköpare finns i 2 § i föreskrifterna. Där beskrivs kontrollköparen som en person som på kommunens uppdrag köper varorna. Detta sker för att kommunen ska kunna använda kontrollköp som tillsynsmetod.
Avtal ska upprättas mellan kommunen och kontrollköparen
I föreskrifterna regleras kommunens skyldighet att upprätta ett avtal med kontrollköparen med följande innehåll:
- Uppdraget och ansvarsförhållandet mellan kommunen och kontrollköparen
- Att det inte ingår i kontrollköparens uppdrag att själv underrätta näringsidkaren om genomfört kontrollköp.
Information och instruktion om kontrollköp
I föreskrifterna regleras kommunens skyldighet att informera och ge kontrollköparen instruktioner om kontrollköp:
- Kommunen ska informera kontrollköparen om tillsynsmetoden
- Kommunen ska, som ett stöd till kontrollköparen, ge instruktioner om hur kontrollköpet ska utföras.
Folkhälsomyndighetens allmänna råd om till instruktion mellan kommunen och kontrollköparen
Instruktionen till kontrollköparen inför kontrollköpet bör innehålla följande:
- Hur kontrollköparen ska agera vid kontrollköpet.
- Vilka varor som kontrollköparen ska försöka köpa.
- Vad kontrollköparen behöver uppmärksamma och därefter dokumentera i samband med kontrollköpet.
- Hur kontrollköparen ska överlämna inköpta varor och rapportera till kommunen.
- Hur kontrollköparen kan hantera eventuella konfliktsituationer.
Stöd till kommunen utöver föreskrifter och allmänna råd
- Enligt alkohollagen ska kommunen ha en tillsynsplan och i den kan kommunen bland annat planera kontrollköp av folköl. I lagen om tobak och liknande produkter och lagen om tobaksfria nikotinprodukter finns inget motsvarande krav på en tillsynsplan. Att ändå skriva en tillsynsplan för de produkterna kan dock vara en god idé för att främja en effektiv och rättssäker tillsyn. Om kommunen har en folkhälsosamordnare/ANDTS-samordnare eller en liknande funktion, kan det vara en god idé att ta stöd av den funktionen i arbetet.
- Kommunen kan genom avtal överlåta en tillsynsuppgift till en annan kommun.
- Kommunen kan skicka ut information till näringsidkare om att den planerar att utföra kontrollköp i kommunen.
- Det kan finnas mycket att vinna på att aktivt kommunicera det som kommunen gör via media. Spridning genom lokalmedia kan sätta fokus på en aktuell fråga, till exempel vikten av åldersgräns och fungerande ålderskontroll.
Om du vill läsa mer
- 7 kap. 9–13, 22 och 23 §§ lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
- 9 kap. 2 § 3 st, 15 a och b §§, 19 § alkohollagen (2010:1622).
- 3 § Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om kontrollköp. (FoHMFS 2015:1).
- 9 kap. 37 § kommunallagen (2017:725).
Kontrollköpet genomförs
I detta avsnitt går vi igenom bestämmelserna som reglerar hur kommunen kan genomföra ett kontrollköp.
Bestämmelserna om kontrollköp säger bland annat följande:
- Ett kontrollköp får genomföras utan att näringsidkaren förvarnas om det innan,
- Kommunen ska snarast efter ett genomfört kontrollköp informera näringsidkaren om kontrollköpet,
- Vad som framkommit genom kontrollköpet får inte utgöra grund för beslut om administrativa åtgärder.
Föreskrifterna: Uppgifter som lämnas vid kontrollköpet ska vara korrekta
I föreskrifterna anges att kontrollköpet ska genomföras utan att kontrollköparen lämnar felaktiga eller vilseledande uppgifter eller utövar andra påtryckningar för att få köpa varorna.
Allmänna råd till alkohollagen, lagen om tobak och liknande produkter och lagen om tobaksfria nikotinprodukter
Anlita personer med ungdomligt utseende
- Kontrollköp är en metod som är till för att förbättra rutinerna för ålderskontroll
- För att metoden ska vara ändamålsenlig bör kommunen anlita personer med ungdomligt utseende till att utföra kontrollköp.
Kontrollköparen bör inte visa legitimation
- Vid kontrollköp testar kommunen om det går att köpa varorna utan att visa legitimation.
- Kommunen kontrollerar att den som lämnar ut varorna förvissar sig om att kunden har fyllt 18 år genom att begära legitimation.
- Kontrollköpet går ut på att testa om säljaren nekar kontrollköparen att köpa varorna om hen inte visar legitimation. Kontrollköparen bör därför inte visa legitimation vid köpet.
Om du vill läsa mer
- 7 kap. 22 och 23 §§ lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
- 9 kap. 15 a och b §§ alkohollagen (2010:1622).
- 37 § lagen (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter.
- 5 § Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om kontrollköp (FoHMFS 2015:1).
Kommunens åtgärder efter genomfört kontrollköp
Detta avsnitt innehåller information om vad kommunen bör göra efter att kontrollköpet har genomförts.
Dokumentation
Dokumentation av kontrollköp bör innehålla följande punkter:
- Datum och tidpunkt för kontrollköpet.
- Försäljningsställe.
- I vilken kassa kontrollköpet ägde rum.
- Kön och ungefärlig ålder på personen i kassan, samt namn om det gått att utläsa av exempelvis en namnbricka.
- Vilka varor som kontrollköpet avsåg.
- Om kontrollköparen blev tillfrågad om sin ålder.
- Om kontrollköparen blev ombedd att visa legitimation.
- Om kontrollköparen fick eller inte fick köpa varorna.
- En notering om att kommunen har underrättat näringsidkaren om kontrollköpet.
- En notering om dialogens innehåll.
Underrättelse om genomfört kontrollköp
Kommunen ska snarast efter ett genomfört kontrollköp underrätta näringsidkaren om kontrollköpet. Detta för att myndighetsutövning ska ske i öppna och för medborgarna iakttagbara former.
Underrättelsen bör innehålla följande information:
- Var och när kontrollköpet ägde rum.
- I vilken kassa.
- Resultatet av kontrollköpet.
- Kontaktuppgifter till ansvarig på kommunen.
Rutiner för hantering av inköpta varor
Kommunen bör fastställa rutiner för hantering av inköpta varor.
Av rutinerna bör det framgå:
- Hur kontrollköparen ska överlämna de inköpta varorna till kommunen
- Hur kommunen ska ta hand om varorna (exempelvis destruera dem).
Dialog
Efter kontrollköpet ska kommunen också ha en dialog med den som lämnar ut varor. Om den som lämnar ut varorna är någon annan än näringsidkaren bör kommunen involvera näringsidkaren i dialogen.
Kommunen bör i dialogen gå igenom försäljningsställets egenkontrollprogram och då särskilt delen om ålderskontroll. Vid behöv bör kommunen ge tips och stöd till näringsidkaren för att utveckla väl fungerande rutiner för ålderskontroll.
I dialogen bör kommunen ta upp följande:
- Resultatet av kontrollköpet.
- Varför det finns en åldersgräns för köp av folköl, tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare samt tobaksfria nikotinprodukter.
- Svårigheterna med att bedöma om en kund fyllt 18 år.
- Försäljningsställets rutiner för ålderskontroll.
- Personligt straffansvar för den som säljer eller lämnar ut varorna till en person som inte fyllt 18 år.
- Att näringsidkaren har ett ansvar att informera personalen om vad som gäller vid försäljning av varorna i fråga om bland annat ålderskontroll.
Näringsidkaren bör vid dialogen få möjlighet att ta upp eventuella problem med att förvissa sig om att kunden har fyllt 18 år. Näringsidkaren bör även få tillfälle att dela med sig av sina erfarenheter på området.
Om du vill läsa mer
- 7 kap. 22 och 23 §§ lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter
- 9 kap. 15 a § andra stycket alkohollagen (2010:1622)
- 37 § lagen (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter