Introduktion till statsbidraget och ansökan
Definition av organisationsbidrag
Organisationsbidrag är ett generellt bidrag som är till för att finansiera organisationers basverksamhet, det vill säga sådant som är nödvändigt för organisationens existens eller grundläggande verksamhet. Det kan till exempel innebära kostnader för kansli, administration och anställda.
Krav för att kunna söka organisationsbidrag
Ideella organisationer som kan söka organisationsbidrag ska
- vara en juridisk person med ett allmännyttigt ideellt ändamål
- ha en organisation och verksamhet som inte strider mot demokratins idéer
- ha bedrivit sådan verksamhet under minst två år
- ha en treårsplan (minst två år för förordningen 2015:456 om tobak och spel) där det beskrivs vad organisationen planerar att genomföra under denna period samt hur arbetet kommer att följas upp
- ska upprätta en treårsplan där det beskrivs vad organisationen planerar att genomföra under denna period samt hur arbetet kommer att följas upp
- ska vara en riksorganisation eller är en organisation som bedriver verksamhet av riksintresse
- ska ha som huvudsakliga verksamhet att bedriva förebyggande arbete inom området som statsbidraget avser
Mer om att söka statsbidrag
Information om hur ni fyller i ansökan
I ansökningsformuläret ska ni tydligt sammanfatta det ni söker medel för som ni avser att genomföra under det aktuella verksamhetsåret.
Den digitala ansökan består av sju flikar som ska fyllas i.
- Grunduppgifter
- Beskrivning av organisationen
- Sammanfattning av organisationsbidraget
- Budget
- Bilagor
- Skicka in ansökan
Nedan beskrivs vilken information som ni ska fylla under respektive flik och frågeställningar som kan vara bra att fundera över. Du kan när som helst välja att spara dokumentet för att återuppta ansökan vid ett senare tillfälle. Innan ansökan skickas in kommer den automatiskt att kontrolleras så att alla fält är ifyllda.
Obs! Spara inloggningsuppgifterna du skapat när du fyller i den digitala ansökan. Dessa ska användas om ansökan beviljas och en reviderad budget- och aktivitetsplan begärs in av myndigheten. Samma inloggningsuppgifter ska även användas vid återredovisning av eventuellt tilldelade medel.
Flik 1. Grunduppgifter
Under fliken grunduppgifter fyller ni i information om den sökande organisationen, sökt belopp, kontaktperson för ansökan, information om konto som det ekonomiska bidraget ska utbetalas till samt kontaktuppgifter till extern, oberoende och kvalificerad revisor.
Flik 2. Beskrivning av organisationen
Under denna flik fyller ni i följande information:
Medlemmar och medlemsorganisationer
I den här fliken fyller i följande uppgifter: antal medlemmar i organisationen, antal lokalföreningar eller medlemsorganisationer om det finns några, om organisationen har bedrivit verksamhet inom området som omfattas av förordningen minst två år.
Beskrivning av organisationens verksamhet
Här ska ni beskriva hur ni arbetar inom aktuellt område idag. Här ska ni ge en kortfattad beskrivning om vad som är syftet med er organisation, vilken typ av verksamhet som ni bedriver samt vilka som är era främsta målgrupper.
Ange om er organisation i sin verksamhet respekterar demokratins idéer, inklusive jämlikhet, jämställdhet och förbud mot diskriminering
Organisationer som beviljas medel i sin verksamhet ska respektera demokratins idéer inklusive jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Beskriv hur ni avser att arbeta utifrån dessa perspektiv
Perspektiven är jämlikhet, jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Organisationen har lokal eller regional verksamhet i följande län
Här ska ni ange var i landet ni bedriver er verksamhet.
Flik 3. Sammanfattning av organisationsbidraget
Sammanfattning av ansökan
Här ska ni göra en kort och tydlig sammanfattning av vad ni söker bidrag för. Detta för att myndigheten ska få en översiktlig bild av den verksamhet ni har för avsikt att genomföra under året. Sammanfattningen kan komma att publiceras i rapporter och på Folkhälsomyndighetens hemsida.
Målbeskrivning
Under denna flik ska ni ange konkreta mål, aktiviteter, förväntade resultat och uppföljning kopplat till målet. Ge en kort bakgrund till målet. Beskriv vad är det ni vill åstadkomma med målet. Ange aktiviteter kopplat till målet (ska vara konkreta och mätbara och tydligt hur aktiviteten bidrar till måluppfyllelse).
Uppföljning av verksamheten
Beskriv hur ni avser att följa upp och/eller utvärdera er verksamhet.
Riskanalys och riskhantering
Beskriv vilka risker och hinder som finns mot verksamheten samt vilka åtgärder ni avser att vidta för att förhindra angivna risker och hinder.
Övrig information
Beskriv eventuell övrig information av relevans för ansökan.
Flik 4. Budget
Under fliken budget fyller ni i kostnader för den verksamhet ni söker medel till. De medel som erhållits från Folkhälsomyndigheten ska vara särredovisade i organisationens bokföring, det vill säga vara åtskilda från organisationens övriga medel genom att bokföras på ett särskilt kostnadsställe eller projektnummer.
Bidragsmottagaren förbinder sig att följa Folkhälsomyndighetens beslut. Om avvikelser sker kan bidraget återkrävas.
När medel återredovisas utgår man från de uppgifter som lämnats i budget. Angivna kostnader måste överensstämma med sökt belopp (intäkter minus kostnader ska bli 0). Om ni räknat fram en budget som inte är i jämna tusental ska ni avrunda sökt belopp till jämna tusental. Klicka på frågetecknet i den digitala ansökan för att få mer information under varje post.
Personalkostnader
Här specificeras befattning, tjänstgöringsgrad i procent och kostnader per anställd och dessa uppgifter ska noggrant fyllas i för varje tjänst man söker medel för. Personalkostnader inkluderar lön, semesterersättning och lönebikostnader som arbetsgivaravgifter och andra avgifter som är bundna till anställningen genom kollektivavtal eller motsvarande. Skattepliktig förmån får inte räknas in.
Grundlön (månads- eller timlön), antal tjänster och omfattning i procent ska anges.
Exempel: 1 projektledare/forskare, månadslön heltid 28 000, omfattning 100 procent, i 12 månader + lönebikostnader = 504 000 kronor. Belopp: 504 000 kronor. Lönebikostnader beräknas här till cirka 50 procent av bruttolönen.
Externa tjänster
Här anger ni kostnader för tjänster som ni betalar med faktura, till exempel arvoden till konsulter och föreläsare som ni avser att använda i den verksamhet ni ansöker medel för. Kostnader specificeras per uppdrag.
Administrativa kostnader
Administrativa kostnader avser exempelvis telefoni, porto, försäkring, bankkostnader och ska specificeras per kostnad i mesta möjliga mån. Här ska inga personalkostnader eller kostnader för tjänster anges. Observera att administrativa kostnader ska specificeras och lämnas i bilaga.
Material och utrustning
Material och utrustning avser inköp kopplade till verksamheten som organisationen ansöker medel för, till exempel trycksaker, kontorsmaterial, mobiltelefon mm. Samtliga inköp ska kunna verifieras och särredovisas i bokföringen.
Lokalkostnader
Redogör för beräknade lokalkostnader som har bäring på det sökta verksamhetsbidraget genom att ange kostnad för egen lokal och omkostnader, exempelvis städning (ej reparationer). Kopia på hyresavi eller beräkningsunderlag kan vid återrapportering begäras in för den del av kostnaden som härrör till det sökta verksamhetsbidraget.
Investeringar/inköp
Uppge inköp eller investeringar som härrör till verksamhet som organisationen ansöker medel för, till exempel inköp av teknisk utrustning (ej reparationer).
Resor och logi
Resor och logi ska vara kopplade till verksamhetsmålen och man bör använda sig av det billigaste/mest kostnadseffektiva resesättet. Redogör för i vilket syfte resorna ska genomföras (kopplat till aktiviteterna och verksamheten). Kostnaden ska kunna styrkas i efterhand.
Revisorskostnad
Här anges kostnader för revisorsgranskning.
Enligt förordningen ska en extern, oberoende och kvalificerad revisor granska den ekonomiska redovisningen i slutrapporten.
Den kvalificerade revisorn, det vill säga auktoriserad eller godkänd revisor, ska finnas registrerad hos Revisorsinspektionen.
Mer om redovisning av statsbidrag
Information om annan finansiering/andra intäkter
Enligt förordningen får statsbidrag inte lämnas till en organisation som har fått statligt organisationsbidrag i annan form för det aktuella bidragsåret.
Har ekonomiskt stöd från andra instanser
Här anges om organisationen fått bekräftat att ni beviljats medel för aktuella året för samma verksamhet som ni nu söker samt från vilken myndighet.
Medlemsavgifter
Om organisationen har intäkter genom medlemsavgifter.
Aktivitetsintäkter
Om organisationen har intäkter genom aktiviteter, såsom inträde eller insamlingar (till exempel via Facebook), ska dessa fyllas i här.
Lönebidrag
Om organisationen har intäkter i form av lönebidrag.
Övriga intäkter
Fyll i om organisationen har andra intäkter, till exempel hyresintäkter.
Fördelning av kostnader och antal tjänster
Här ska uppge antal anställda som statsbidraget finansierar under året. Ange befattning, månadslön heltid inklusive bikostnader, tjänstens omfattning i procent, tjänstens längd och total lönekostnad i kronor, samt total kostnad för projektet. Exempel: En projektledare, 28 000, 100 procent, 12 månader, 336 000 kronor.
Flick 5. Bilagor
Under flik 5. Bilagor ska följande bilagor bifogas ansökan och skickas digitalt. Namnge varje bilaga enligt nedan, exempelvis verksamhetsplan, aktuella stadgar och så vidare.
En fastställd plan för två år eller mer
Organisationen ska styra sin verksamhet mot fastställda mål och förväntade resultat och fastställt en mer en långsiktig plan, för en period om två år eller mer. Planen ska beskriva vilka aktiviteter organisationen planerar att genomföra för att lösa identifierade problem och hur arbetet kommer att följas upp. Fastställda planen ska avse sökt bidragsår och två år framåt.
Organisationens aktuella stadgar eller urkund
Dessa är organisationens egna föreskrifter för verksamheten.
Verksamhets- och förvaltningsberättelse inklusive balans- och resultaträkning, närmast föregående räkenskapsår
Denna redogör för organisationens verksamhet och ekonomi under föregående år.
Revisionsberättelse
För närmast föregående räkenskapsår. Bokslutet ska vara granskat av revisor.
Handlingar som visar vem eller vilka som har rätt att företräda organisationen.
Årsmötesprotokoll eller annat protokoll där det framgår vilka som ingår i styrelsen (inklusive befattning) samt vilka som är firmatecknare.
Flik 6. Skicka in ansökan
Under fliken skicka in ansökan finns information om vad som gäller för att skicka in den digitala ansökan. Kontrollera att alla uppgifter i er ansökan är korrekta innan ni skickar in ansökan.
Ansökan slutförs i två steg.
- Först skickas den digitala ansökan in tillsammans med tillhörande bilagor. Därefter skrivs en blankett för underskrift av firmatecknare ut.
- Blanketten undertecknas av behörig firmatecknare och ett original av blanketten skickas per post till Folkhälsomyndigheten, Box 505, 831 26 Östersund.
Endast fullständiga ansökningar kan handläggas av Folkhälsomyndigheten. För sent inkommen ansökan avvisas alltid.