Anvisningar till ansökan om verksamhetsbidrag hos Folkhälsomyndigheten

Lyssna

De här anvisningarna avser ansökan för verksamhetsbidrag.

Introduktion till statsbidraget och ansökan

Definition av verksamhetsbidrag

Verksamhetsbidrag är ett specifikt statsbidrag som är till för att finansiera en eller flera målinriktade verksamheter. Med målinriktad verksamhet menas att aktiviteterna på längre sikt ska bidra till den aktuella förordningens eller det aktuella regeringsuppdragets syfte. Verksamheten kan pågå under en längre tid. Verksamhetsbidraget ska planeras noggrant och återrapporteras i relation till mål, genomförande och resultat.

Krav för att kunna söka verksamhetsbidraget

Ideella organisationer som kan söka verksamhetsbidrag ska

  • vara en juridisk person med ett allmännyttigt ideellt ändamål
  • ha en organisation och verksamhet som inte strider mot demokratins idéer
  • bedriva arbete i form av främjande, förebyggande eller stödjande inom aktuella området som ansökan avser
  • ha be­drivit sådan verksamhet under minst två år
  • ha en treårsplan där det beskrivs vad organisa­tionen planerar att genomföra under denna period samt hur arbetet kommer att följas upp
  • utforma sin verksamhet på ett sätt som är kostnadseffektivt och som möjliggör en uppföljning av insatsernas resultat.

Information om hur ni fyller i ansökan

Den digitala ansökan består av följande flikar:

  1. grunduppgifter om organisationen
  2. beskrivning av organisationen
  3. sammanfattning av den planerade verksamheten
  4. detaljerad beskrivning av den planerade verksamheten
  5. budget
  6. bilagor
  7. skicka in ansökan.

Nedan beskriver vi vilken information som ni ska fylla i under respektive flik. Ni kan när som helst välja att spara dokumentet för att återuppta ansökan vid ett senare tillfälle. Innan ni skickar in ansökan kommer den automatiskt att kontrolleras så att alla obligatoriska fält är ifyllda.

Kom ihåg att spara era inloggningsuppgifter som ni har skapat för att fylla i den digitala ansökan. Inloggningsuppgifterna ska användas om vi beviljar er ansökan och ni behöver revidera er budget och aktivitetsplan. Samma inloggningsuppgifter ska ni även använda vid en eventuell återrapportering.

Flik 1. Grunduppgifter om organisationen

Här fyller ni i information om den sökande organisationen, kontaktperson för ansökan, information om det konto som det ekonomiska bidraget ska betalas ut till, samt till revisor.

För beviljat statsbidrag som är fem prisbasbelopp eller mer krävs auktoriserad eller godkänd revisor som finns registrerad hos Revisorsinspektionen. För statsbidrag som är lägre än femprisbaslopp kan en förtroendevald revisor användas.

För statsbidrag som beviljas enligt förordning (2020:429) psykisk hälsa och suicidprevention ska alltid en auktoriserad eller godkänd revisor anlitas, oavsett belopp.

Det sökta beloppet summeras automatiskt efter att ni har fyllt i de sökta beloppen per verksamhetsmål under flik 4.

Flik 2. Beskrivning av organisationen

I den här delen ska ni ge en övergripande information om er organisation. Syftet är att Folkhälsomyndigheten ska få en övergripande bild över er ordinarie verksamhet.

Flik 3. Sammanfattning av den planerade verksamheten

Här beskriver ni på ett övergripande plan den verksamhet som ni planerar att genomföra med hjälp av statsbidraget från Folkhälsomyndigheten. Under nästa flik beskriver ni de planerade aktiviteterna mer ingående.

Kort sammanfattning av och bakgrund till verksamheten

För att Folkhälsomyndigheten ska få en översiktlig bild av verksamheten som ni söker statsbidrag för ska ni börja med att ge en kort och tydligsammanfattning av verksamheten. Folkhälsomyndighetens kan komma att publicera sammanfattningen i rapporter och på myndighetens webbplats.

Sedan beskriver ni de problem ni vill motverka med verksamheten, eller de områden som ni vill uppmärksamma. Ni ska också beskriva på vilket sätt verksamheten kommer att förstärka eller komplettera statens, regionernas eller kommunernas insatser eller hur ni bedömer att verksamheten kommer att stärka er organisations utvecklingsarbete (det sistnämnda gäller enbart riksorganisationer).

Målbeskrivningar

Beskriv verksamhetens huvudsyfte. Det vill säga vad ni förväntar er att er verksamhet kommer leda till när alla aktiviteter är genomförda.

Ni ska också beskriva hur er verksamhet bidrar till statsbidragets syfte som beskrivs i den aktuella förordningen eller uppdraget.

Samverkan

Här ska ni beskriva om ni planerar att samarbeta med andra organisationer eller aktörer när ni genomför den planerade verksamheten.

Uppföljning och utvärdering

Slutligen ska ni beskriva hur ni planerar att följa upp och utvärdera användningen av hela verksamhetsbidraget. Skriv om ni planerar att även utvärdera verksamheten. Ni ska uppge om uppföljningen och utvärderingen ska göras av er eller av en extern aktör.

Övrig information

Här kan ni fylla i eventuellt övriga kommentarer eller information i fältet som är valfritt att fylla i.

Flik 4. Detaljerad beskrivning av den planerade verksamheten

I den här delen beskriver ni er planerade verksamhet mer i detalj. Här beskriver ni målen för verksamheten. Sedan beskriver ni planerade aktiviteter under respektive verksamhetsmål, och väljer

  • vilken huvudsaklig insatstyp,
  • målgrupp,
  • arena och
  • antal deltagare/tillfällen ni bedömer att aktiviteten kommer att ha.

Slutligen uppskattar ni vilka resultat ni tror att aktiviteterna under verksamhetsmålet kommer att leda till. Ni kan maximalt uppge fyra mål och åtta aktiviteter inom respektive verksamhetsmål.

Namn och beskrivning av verksamhetsmål

Gå in under rullgardinen och välj det aktuella målet. Ni kan lägga till upp till fyra verksamhetsmål genom att klicka på knappen ”Lägg till verksamhetsmål”. Verksamhetsmålen går inte att ta bort. Om ett mål har skapats men inte ska användas ska ni lämna det tomt.

Verksamhetsmålen ska beskriva hur ni vill att situationen ska vara när målets aktiviteter är genomförda.

Observera att det är viktigt att ni skiljer på mål och aktiviteter. Ett mål beskriver vad ni ska uppnå, medan aktiviteterna beskriver vad ni planerar att genomföra för att uppnå målet. Målet bör vara tydligt och avgränsat och ska vara kopplat till syftet i förordningen eller uppdraget som ni har valt i rullgardinen.

Kostnad för verksamhetsmålet

Här fyller ni i det belopp som ni söker från statsbidraget för verksamhetsmålet. Beloppet ska anges i jämna tusental, vilket betyder att beloppet ska ha tre nollor på slutet, till exempel 250 000. Om ni räknat fram en detaljerad budget som inte är i jämna tusental ska ni alltså avrunda sökt belopp till jämna tusental.

Planerade aktiviteter för att nå verksamhetsmålet

Här fyller ni i vilka aktiviteter ni planerar att genomföra. Ansökningsblanketten visar två aktiviteter per verksamhetsmål men ni kan lägga till fler. Ni kan ange maximalt åtta aktiviteter per mål. Välj fler aktiviteter genom att klicka på knappen ”Lägg till aktivitet”. För respektive aktivitet ska ni ange kortfattad beskrivning, insatstyp, målgrupp, arena och antal deltagare/tillfällen. Vad detta innebär beskrivs nedan. Folkhälsomyndigheten använder den här informationen både som bedömningsgrund för ansökan, och i ett senare skede för att sammanställa statistik baserat på beviljade verksamheters återrapporteringar.

Observera att anlita en revisor eller skriva ansökningar inte är godkända aktiviteter för att uppnå ett verksamhetsmål.

Kortfattad beskrivning

Här beskriver ni vad aktiviteten innebär. Till exempel utbildning för volontärer.

Insatstyp

Här väljer ni vilken typ av insats som aktiviteten huvudsakligen innebär. En aktivitet kan relatera till flera insatstyper. I sådana fall väljer ni den insatstypen som aktiviteten mest relaterar till. Ni väljer insatstyp i rullgardinlistan. Insatstyperna har tagits fram baserat på förordningen eller uppdraget och Folkhälsomyndighetens expertis. Ni kan välja mellan följande insatstyper:

  • utbildning (både intern utbildning av exempelvis volontärer eller extern utbildning av till exempel yrkesverksamma)
  • information (inkluderar uppsökande verksamhet)
  • opinionsbildning
  • socialt stödjande arbete
  • organisationens utvecklingsarbete och kompetensuppbyggnad

Målgrupp

Här väljer ni vilken målgrupp som aktiviteten huvudsakligen riktar sig till. En aktivitet kan rikta sig till flera målgrupper. I sådana fall väljer ni den målgrupp som aktiviteten mest relaterar till. Ni väljer målgrupp i rullgardinlistan. Om rullgardinen för målgrupper är inte tillgänglig så skriver ni in i rutan vilka målgrupper ni huvudsakligen arbetar med.

Arena

Här väljer ni vilken arena som aktiviteten huvudsakligen ska utföras på. En aktivitet kan utföras på flera olika arenor samtidigt och i sådana fall väljer ni den arenan som aktiviteten mest relaterar till. Ni väljer arena i rullgardinlistan. Exempel på arenor kan vara skolor, på nätet eller arbetsplatser.

Antal deltagare/tillfällen

Beskriv hur många personer som ni räknar med att nå med aktiviteten. Till exempel kan en utbildningsinsats ha 10 personer som räckvidd, eller ett Facebook-inlägg kan ha 1 000 personer i räckvidd.

Förväntade resultat av verksamhetsmålet

Här beskriver ni vilka resultat som ni bedömer att aktiviteterna inom verksamhetsmålet kommer att leda till på kort sikt. Detta kan röra sig om kompetensutvecklad personal, utvecklade samverkansnätverk, en distribuerad rapport eller genomförd extern utbildning.

Uppföljning av verksamhetsmålet

Här fyller ni i hur ni tänker följa upp målet. Ni anger dels vad ni planerar att följa upp, det vill säga indikatorer för uppföljning. Sedan anger ni hur ni planerar att följa upp de indikatorerna. Uppföljningen ska spegla de aktiviteter som ni har angett under verksamhetsmålet. Indikatorerna kan vara både kvantitativa och kvalitativa. Det är fördelaktigt om indikatorerna är enkla att ta fram och möjliga att mäta eller bedöma på ett enkelt sätt. Till exempel kan antal deltagare på en utbildning vara en indikator, och registrering av antal deltagare vara ett sätt att följa upp det.

För Folkhälsomyndigheten är syftet med den här delen att säkerställa att ni planerar att följa upp och reflektera över om era aktiviteter leder till era mål.

Ansökningsblanketten visar en indikator för uppföljning per delmål. Klicka på ”lägg till indikator” för att beskriva fler indikatorer. Ni måste ange minst en indikator, och ni kan ange maximalt tre stycken.

Riskanalys och riskhantering

I den sista delen av målbeskrivningen ska ni uppge vilka potentiella risker ni ser skulle kunna hindra er verksamhet. Sedan anger ni hur ni planerar att hantera de riskerna. Beskrivningen av potentiella risker kan inkludera faktorer som är kopplade till personal, ekonomi, teknisk utrustning, lagstiftning och samarbetspartners. Beskrivningen av riskhanteringen kan handla om att beskriva ett alternativt sätt att utföra arbetet på. Till exempel kan brist på volontärer vara en risk, och riskhanteringen kan vara omställning från fysisk till digital verksamhet för att färre volontärer ska kunna nå fler.

Syftet med den här delen är att ni ska förebygga eller minimera att risker uppstår under året, samt vara förberedda på att hantera eventuella risker som sker under verksamhetsåret.

Ansökningsblanketten visar en potentiell risk per delmål. Klicka på ”lägg till risk” för att beskriva fler risker. Ni måste ange minst en risk, och ni kan ange maximalt tre stycken.

Flik 5. Budget

I det här avsnittet ska ni fylla i uppgifter om sökt budget och övrig ekonomi. Under det första delkapitlet ska ni endast fylla i intäkter och kostnader som har med verksamhetsbidraget att göra. I budgetens andra delkapitel ska ni redovisa övriga intäkter för er organisation. Observera att intäkterna i den andra delen inte ska räknas samman med de två första delarna.

Intäkter: Totalt sökt verksamhetsbidrag från Folkhälsomyndigheten

Beloppet ni söker från Folkhälsomyndigheten summeras automatiskt baserat på de belopp ni angivit under flik 4. Notera att summorna under delmålen ska anges i jämna tusental, vilket betyder att totalsumman som anges här även ska vara i jämna tusental. Det betyder att beloppet ska ha tre nollor på slutet, till exempel 250 000.

Eftersom siffran summeras automatiskt behöver ni inte ange något här, men dubbelkolla att beloppet stämmer. Om beloppet inte stämmer ändrar ni under delmålen under flik 4.

Kostnader: Detaljerad budget

Här anger ni de kostnader som ni ska använda verksamhetsbidraget till under det aktuella året. Ni ska fylla i kostnader per kostnadspost i första kolumnen, och per delmål, i första raden. Exempel på vad som kan ingå i de olika kostnadsposterna beskrivs i delkapitlen längre ned.

Kostnaderna ska anges i jämna tusental, till exempel 1 000. Klicka på knappen "spara ansökan" för att uppdatera summerade värden. Dessa summeras automatiskt.

Det är viktigt att uppgifterna fylls i noggrant och baserat på ett detaljerat underlag. Budgeten ska inte fyllas i med schablonkostnader. Dela till exempel inte upp den totala budgeten med samma belopp per verksamhetsmål. Budgeten i ansökan ligger till grund för kommande återrapport. Ange endast kostnader som ni ska finansiera med det sökta statsbidraget från Folkhälsomyndigheten. De medel som ni söker från Folkhälsomyndigheten ska alltså vara särredovisade i organisationens bokföring, det vill säga vara åtskilda från organisationens övriga medel genom att bokföras på ett särskilt kostnadsställe eller projektnummer. För många organisationer kan det underlätta att ha bokföringssystem som stödjer den typen av redovisning.

För att summera inlagda värden klicka på "spara ansökan". Summan för kostnader ska vara samma summa som det sökta statsbidraget som anges i föregående fråga. Det går endast att skicka in ansökan om dessa visar samma belopp.

Kostnadsposter

Administration

Administration kan vara kostnader för exempelvis telefoni, porto, försäkring eller bankkostnader. Dessa kostnader ska specificeras per kostnad om möjligt. Observera att administrativa kostnader ska specificeras och lämnas i bilaga.

Externa tjänster

Här anger ni kostnader för tjänster som ni betalar med faktura, till exempel utvärdering, konsulter, föreläsare och utbildningar.

Investeringar eller inköp

Investeringar eller inköp kan vara kostnader för till exempel dataprogram eller annan utrustning som är kopplad till statsbidraget. Reparationer av utrustning får inte finansieras av statsbidraget.

Lokal

Ange kostnad för egen lokal och omkostnader, till exempel hyra. Reparationer av lokal får inte finansieras av statsbidraget. Kopia på hyresavi eller beräkningsunderlag kan vid återrapportering begäras in av Folkhälsomyndigheten för den del av kostnaden som rör det sökta bidraget. I en senare fråga kommer ni att behöva förtydliga lokalkostnaderna ytterligare.

Materiel och utrustning

Här fyller ni i kostnader för material och utrustning som till exempel tryckkostnader för material, kontorsmaterial eller mobiltelefon. Samtliga inköp ska kunna verifieras och särredovisas i bokföringen.

Resor och logi

Här fyller ni i summan för planerade resor och logi. Resor och logi ska vara tydligt kopplade till aktiviteter i ansökan. Kostnaderna ska kunna styrkas i efterhand.

För samtliga inrikes och utrikes resor ska ni skicka med en bilaga till ansökan där ni redogör för kostnaderna som ni planerar att finansierats med hjälp av statsbidraget (till exempel hotell, resa, traktamente), program, syfte. I återrapporten ska ni redovisa resultatet med resan. Folkhälsomyndigheten tillåter deltagande för maximalt två personer per internationell resa.

Vi uppmanar organisationer att utgå från det miljömässigt mest hållbara resesättet, samt att i möjligaste mån delta digitalt i evenemang som sker internationellt eller långt bort.

Personal inklusive sociala avgifter

Personalkostnader inkluderar lön, semesterersättning och lönebikostnader såsom arbetsgivaravgifter och andra avgifter som är bundna till anställningen genom kollektivavtal eller motsvarande. Skattepliktig förmån får inte räknas in. Statsbidraget finansieras inte kostnadsfria eller subventionerade måltider till personal. av. I en senare fråga kommer ni att behöva förtydliga lönekostnaderna ytterligare.

Revisor

Om er organisation får statsbidrag som uppgår till minst fem prisbasbelopp ska ni använda en godkänd eller auktoriserad revisor som finns registrerad hos Revisorsinspektionen. Om statsbidraget är lägre än fem prisbasbelopp kan ni välja att antingen använda en auktoriserad revisor eller låta er förtroendevalda revisor i organisationen hantera uppdraget.

För organisationer som tar emot statsbidrag enligt förordning 2020:429 till ideella organisationer inom området för psykisk hälsa och suicidprevention ska en godkänd eller auktoriserad revisor alltid användas, oavsett beviljat belopp.

Mer om redovisning av statsbidrag

Fördelning av kostnader för personal och lokal

I den här delen specificerar ni kostnader för personal och lokal. Syftet är att vi ska kunna få en bild över hur statsbidraget används till löne- och lokalkostnader, eftersom de ofta utgör den största delen av ansökningars budgetar.

Personalkostnader som bidraget finansierar

Här fyller ni i den totala summan som ni planerar att använda från verksamhetsbidraget för personalkostnader under året.

Personalkostnader inkluderar arbetsersättning eller lön, semesterersättning och lönebikostnader såsom arbetsgivaravgifter och andra avgifter som är bundna till anställningen genom kollektivavtal eller motsvarande. Skattepliktig förmån får inte räknas in. I den här posten räknar ni alltså in den ersättning ni ger till personer som på något sätt ger av sin tid för att genomföra aktiviteterna.

För varje anställd, ange

  • titel
  • typ av grundlön (månadslön eller timlön) och beloppet på grundlönen inklusive lönebikostnader
  • tjänstgöringsgrad i verksamheten i procent (en heltidstjänst innebär 100 procent)
  • tjänstgöringstid i verksamheten (max 12 månader)
  • den totala kostnaden för den anställda.

Exempel: En projektledare, 28 000, 100 procent, 12 månader, 336 000 kronor.

Lokalkostnader som statsbidraget finansierar

Uppge i kronor den totala summan från statsbidraget som ni avser lägga på lokalkostnader, samt hur stor andel av den totala lokalkostnaden under året som det motsvarar. Om ni till exempel avser att lägga 30 000 kronor av statsbidraget på en lokal som har en årskostnad på 300 000 kronor, motsvarar det 10 procent av finansieringen av lokalen. I så fall skriver ni: 30 000 kronor, 10 procent.

Folkhälsomyndigheten tillåter endast 100 procent finansiering av lokal genom statsbidraget om lokalen endast är till för den verksamheten som bidraget finansierar.

Övriga intäkter för verksamhetsåret som ansökan avser

I den här delen beskriver ni i en tabell eventuella övriga intäkter under året, till exempel ekonomiskt stöd från andra finansiärer såsom myndigheter, kommuner, stiftelser eller föreningar. Det kan även röra sig om intäkter i form av medlemsavgifter, aktivitetsintäkter eller annat. Aktivitetsintäkter kan till exempel vara inträden, insamlingar eller caféverksamhet. Om organisationen får lönebidrag ska det också fyllas i här, både som antal tjänster (specificeras under syfte) samt total summa lönebidrag. Övriga intäkter kan till exempel handla om hyresintäkter. Ni ska även ange vad ni ska använda statsbidraget eller inkomsten till.

Ange även vilka andra statsbidrag som ni har sökt men ännu inte har fått beviljat, och kommentera i så fall detta i sista kolumnen.

Se två exempel i tabellen nedan.

Tabell 1: Exempel på andra statsbidragsgivare.

Bidragsgivare eller inkomstkälla

Typ av stöd eller inkomstkälla

Belopp i kronor

Syfte

Socialstyrelsen

Projektbidrag

200 000

Bedriva projekt om pojkars psykiska hälsa (inte än beviljat)

Aktivitetsintäkter

Caféverksamhet

5 000

Finansiera grundverksamhet

Omfördelning av medel under verksamhetsåret

Under verksamhetsåret kan ni omfördela summor som är lägre eller lika med 20 000 kronor utan att få Folkhälsomyndighetens godkännande. Ni kan omfördela dessa mellan kostnadsposter och verksamhetsmål som ni har fått beviljade från oss på Folkhälsomyndigheten tidigare. Om ni vill omfördela mer än 20 000 kronor, eller fördela medel till aktiviteter som vi inte har godkänt, behöver ni få detta godkänt av oss på Folkhälsomyndigheten innan ni genomför omfördelningen. Om ni exempelvis vill förflytta 8 000 kronor från administration till personal, och 12 500 från externa tjänster till lokal, vill ni totalt omfördela 20 500 kronor. I det fallet behöver ni få ett godkännande från oss.

Ni begär en omfördelning genom att mejla statsbidrag@folkhalsomyndigheten.se och beskriva från vilken post till vilken ni vill omfördela, hur stort belopp, och en förklaring till varför ni vill omfördela. Kom ihåg att alltid uppge ert ärendenummer i all kontakt med oss.

Flik 6. Bilagor

Under flik 6 beskriver ni era bilagor till er ansökan. Bilagorna ska vara separata dokument. Bilagorna laddas med fördel upp digitalt. Om ni inte har dem digitalt kan ni skicka dem till Folkhälsomyndigheten per post, se adressen under fliken ”Skicka in ansökan”. I ansökningsblanketten anger ni om bilagorna skickas in digitalt eller per post.

Vilka bilagor ni ska ladda upp listas nedan. Bilaga 1–5 är obligatoriska för alla organisationer. Övriga bilagor som listas sedan är endast obligatoriska under de specificerade omständigheterna. Namnge bilagorna enligt namnen i tabellen nedan. Bilagor som inte namnges ska inte skickas med ansökan.

Om ni avser att komplettera ansökan med bilagor senare skriver ni det som kommentar på frågan om kommentar om bilagorna. Ange i så fall vilket datum ni kommer att skicka bilagorna oss.

Obligatoriska bilagor

Organisationens aktuella stadgar och stiftelseurkund

Organisationens egna föreskrifter för verksamheten. Dessa bör vara daterade så att det framgår när de antogs.

Handlingar som visar vem eller vilka som har rätt att företräda organisationen

Detta innebär årsmötesprotokoll eller annat protokoll där det framgår vilka som ingår i styrelsen inklusive deras befattning, samt vem eller vilka som är firmatecknare.

Verksamhets­ eller förvaltningsberättelse, inklusive balans- och resultaträkning

Beroende på hur stor organisationen är ska en verksamhets- eller förvaltningsberättelse bifogas för föregående verksamhetsår.

En förvaltningsberättelse är en del av en årsredovisning. Större organisationer är skyldiga att göra årsredovisningar. Förvaltningsberättelsen beskriver viktiga händelser under året som gått och ska ge en rättvisande bedömning av organisationens verksamhet, ställning och resultat.

Läs mer om förvaltningsberättelser och årsredovisningar här: Årsredovisningsguiden för ideell förening (bolagsverket.se).

En verksamhetsberättelse är samma sak som förvaltningsberättelse, men görs av mindre föreningar. Verksamhetsberättelsen ska även innehålla en balans- och resultaträkning över organisationens ekonomi. Årsmötet ska godkänna verksamhetsberättelsen. Oavsett om ni bifogar en förvaltnings- eller verksamhetsberättelse måste ni göra en ekonomisk redovisning. Detta görs i form av en resultatrapport från ert ekonomisystem. För att vi på Folkhälsomyndigheten ska kunna granska ordentligt behöver medlen från statsbidraget vara särredovisade i resultatrapporten. Vi måste kunna följa vilka kostnader i resultatrapporten som hör till vilka budgetposter i återrapportens budget (såsom personal, externa tjänster eller lokal).

Revisionsberättelse för närmast föregående räkenskapsår

Om statsbidraget som söks är fem prisbasbelopp eller högre ska revisionsberättelsen vara gjord av en auktoriserad eller godkänd revisor som finnas registrerad hos Revisorsinspektionen. Om bidraget är under fem prisbasbelopp kan revisorsberättelsen vara gjord av en förtroendevald revisor.

Treårsplan som organisationen har antagit

I treårsplanen ska det framgå hur ni planerar er verksamhet under de kommande tre åren och hur ni planerar att följa upp arbetet. Treårsplanen ska inte vara en kopia av ansökan utan ha en tydligare beskrivning av kommande år. De tre åren ska avse det sökta statsbidragsåret och två år framåt.

Bilagor obligatoriska under vissa omständigheter

Specifikation av administrativa kostnader

Om ni söker statsbidrag för administrativa kostnader ska dessa specificeras i en bilaga. Det betyder att ni i en separat bilaga listar vad de administrativa kostnaderna består av.

Specifikation av samtliga inrikes och utrikes resor

Om ni söker statsbidrag för konferenser, medlemsresor, studieresor mm. ska deltagandet specificeras genom en bilaga. Av bilagan ska det framgå: kostnaderna som har finansierats med hjälp av statsbidraget (till exempel hotell, resa, traktamente), program, syfte och resultat med resan. Folkhälsomyndigheten tillåter deltagande för maximalt två personer per internationell resa. Resor bör i möjligaste mån utgå från det miljömässigt mest hållbara resesättet.

Bilaga om testningsverksamhet

Om ni planerar testningsverksamhet som ni inte redan har informerat Folkhälsomyndigheten om behöver ni bifoga en bilaga om den testningsverksamheten. I bilagan ska ni beskriva följande:

  • Vilka infektioner ni testar för.
  • Vilken typ av tester avser ni avser att använda. Till exempel snabbsvarstest eller test som skickas till labb. Specificera om det är olika tester för olika infektioner.
  • Vilken utbildning testpersonalen har.
  • För att upprätthålla kvaliteten på testerna och handhavande behövs regelbunden kontroll. Ni bör i er kvalitetskontroll samarbeta med ett kvalitetssäkrande labb, främst vad gäller HIV-testning. Redogör för hur detta är organiserat.
  • En etablerad kontakt med en STI-mottagning för stöd och utbildning och möjlighet till snabb uppföljning vid ett positivt provsvar bör finnas. Redogör för detta samt för era rutiner vid positivt provsvar.
  • Redogör för hur testningsverksamheten är förankrad inom region/smittskydd. Inkom med kontaktuppgifter till kontaktperson och klinik på regionen/smittskyddet. Ni ska kunna inkomma med dokumentation på förankringen om Folkhälsomyndigheten efterfrågar det.

Flik 7. Skicka in ansökan

Flik 7 är det sista steget i ansökningsprocessen. Ansökan slutförs i följande två steg:

  1. Kontrollera att alla uppgifter i er ansökan är korrekta innan ni skickar in ansökan. Acceptera därefter villkoren och klicka på knappen ”Skicka ansökan”. Den digitala ansökan och digitala bilagor skickas därmed till Folkhälsomyndigheten.
  2. Klicka på knappen ”Skriv ut exemplar för underteckning”. Därefter ska behörig firmatecknare skriva under ansökan. Ett original av blanketten skickas per post till: Folkhälsomyndigheten, Box 505, 831 26 Östersund.

Endast fullständiga ansökningar kan handläggas av Folkhälsomyndigheten. För sent inkommen ansökan avvisas alltid.

När ni har skickat in er ansökan får ni ett ärendenummer hos oss på Folkhälsomyndigheten, ibland förkortat änr. Ärendenumret är det nummer som visas högst upp till höger på er ansökan. I ert ärendenummer samlas och diarieförs dokumentation som är viktig för ert ärende hos oss. I all kontakt med Folkhälsomyndigheten gällande er ansökan ska ni hänvisa till ert ärendenummer.

Kontakt vid frågor

Vid frågor om innehållet i ansökan, mejla till statsbidrag@folkhalsomyndigheten.se.

Vid tekniska frågor eller problem, mejla till bidrag@folkhalsomyndigheten.se. Ange vilket slags statsbidrag ni ansöker och vilket konto som används vid inloggning.

Demokrativillkor

Alla verksamheter som får projektbidrag från Folkhälsomyndigheten efter den 1 januari 2026 ska vila på demokratisk grund och ha en demokratisk struktur. Här beskriver vi det mer.

Statsbidrag lämnas inte till en organisation om den eller någon av dess företrädare som agerar inom ramen för verksamheten

  1. utövar våld, tvång eller hot mot en person eller på annat sätt kränker en persons grundläggande fri- och rättigheter,
  2. diskriminerar personer eller grupper av personer eller på annat sätt bryter mot principen om alla människors lika värde,
  3. försvarar, främjar eller uppmanar till sådana ageranden som anges i 1 eller 2, eller
  4. motarbetar det demokratiska styrelseskicket.

Statsbidrag lämnas inte heller till en organisation om det framkommer att någon av dess samarbetsorganisationer, eller en företrädare för samarbetsorganisationen, agerar på ett sådant sätt som anges i första stycket.

Om en organisation, dess företrädare, organisationens samarbetsorganisation eller samarbetsorganisationens företrädare har agerat på ett sådant sätt som anges i 4 a §, får stöd ändå lämnas till organisationen om det finns särskilda skäl. Vid denna bedömning ska det särskilt beaktas om

  1. organisationen har tagit avstånd från agerandet,
  2. organisationen har vidtagit adekvata åtgärder för att säkerställa att agerandet inte upprepas,
  3. det är fråga om ett enstaka agerande, och
  4. agerandet ligger långt tillbaka i tiden.

Vid allvarliga överträdelser av en samarbetsorganisation, eller dess företrädare, ska det vid bedömningen även särskilt beaktas om samarbetet har avbrutits.

Viktig information om att söka och ta emot statsbidrag

Myndigheten har formulerat ett antal övergripande villkor som alltid ska beaktas vid fördelning av medel om inget annat anges i regeringens uppdrag, särskilda beslut eller förordning.

  • Ansökan ska uppfylla de specifika kriterier som anges i varje uppdrag och vara relevant i förhållande till regeringsuppdraget, särskilda beslut eller förordning och bedöms utifrån myndighetens uppdrag, prioriteringar och ekonomiska utrymme.
  • De anvisningar som anges vid utlysning för att söka respektive statsbidrag ska följas.
  • För att en ansökan ska kunna behandlas ska den komma in till Folkhälsomyndigheten senast det datum som anges i utlysningen. Försent inkommen ansökan avvisas alltid.
  • Bedömning av ansökan sker med utgångspunkt från grunderna om god förvaltning bland annat legalitet, objektivitet, saklighet och likabehandling.
  • Bedömning av ansökan sker i konkurrens med övriga ansökningar om inget annat anges i uppdraget.
  • Folkhälsomyndighetens beslut i ärenden om fördelning av statsbidrag kan överklagas. Mer om hur ett beslut kan överklagas finns som bilaga till beslutet som skickas till sökande.
  • Ekonomiskt stöd kan avse hel- eller delfinansiering.
  • Statsbidrag lämnas inte till ideell organisation som har en registrerad skatteskuld för svenska skatter eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten eller som är i likvidation eller försatt i konkurs.
  • Ekonomiskt stöd får inte ges till privatpersoner eller företag/bolag.
  • Ansökan och återrapportering ska alltid skrivas under av behörig företrädare/firmatecknare och handling ska bifogas som styrker att behörig företrädare/firmatecknare har rätt att skriva under.
  • Beviljade medel ska förbrukas under det år som statsbidraget avser om inget annat anges i regeringens uppdrag, särskilda beslut eller förordning och medel som inte förbrukas ska återbetalas i samband med återrapportering.
  • Statsbidrag söks för ett år i taget och beviljas under maximalt tre år till samma projekt om inget annat anges i uppdraget.
  • Organisation som erhåller ekonomiskt stöd ska respektera demokratins idéer vilket inkluderar jämställdhet, jämlikhet och förbud mot diskriminering.
  • Bidragsmottagaren förbinder sig att följa Folkhälsomyndighetens beslut. Om avvikelser sker kan statsbidraget återkrävas.
  • Förändringar av plan som verksamheten eller projektet beviljats medel för ska kommuniceras med och godkännas skriftligt i förväg av Folkhälsomyndigheten.
  • Statsbidragsmottagaren ska redovisa erhållna medel enligt Folkhälsomyndighetens anvisningar och även lämna de underlag som myndigheten begär in för att kunna granska redovisningen.
  • Tilldelade medel till ideella organisationer som överstiger fem prisbasbelopp ska granskas och bestyrkas av auktoriserad/godkänd revisor om inget annat anges i förordning.
  • I genomförandet av projekt/verksamhet ska för uppdraget relevant lagstiftning följas och det gäller alla verksamheter inklusive ideella organisationer.
  • Om det föreligger behov av upphandling för genomförande av projekt har mottagaren av ekonomiskt stöd, ansvar för att detta sker och för att reglerna om offentlig upphandling följs.
  • Ansökningar, korrespondens, beslut med mera i ett statsbidragsärende är allmän handling och kan lämnas ut till den som begär det.