Sök på Folkhälsomyndighetens webbplats
655 träffar på Tobaksvaror märkning inom Hela webbplatsen
-
Bilaga till ansökan om tillstånd av försäljning av tobaksvaror
Publicerad:Information från Folkhälsomyndigheten
-
Anmälan om ändring av tillståndspliktig försäljning av tobaksvaror (partihandel)
Publicerad:Information från Folkhälsomyndigheten
-
Behöver en taxfreebutik som säljer tobaksvaror på en svensk flygplats tillstånd för att bedriva detaljhandel med tobaksvaror enligt 5 kapitlet 1 § lagen om tobak och liknande produkter?
Uppdaterad:Folkhälsomyndigheten bedömer att det krävs tillstånd för sådan försäljning. Folkhälsomyndigheten kan inte se att en taxfreebutik ska vara undantagna bestämmelsen om att ha tillstånd för att sälja tobak till konsumenter. Om en taxfreebutik anses ligga på svenskt territorium gäller lagen om tobak och
-
Vad gäller för tobaksvaror som exporteras till tredje land och hur ska de vara märkta?
Uppdaterad:Det finns inget krav på att dessa produkter ska vara försedda med säkerhetsmärkning. Däremot kan det finnas lagstiftning i landet kunden befinner sig i som måste beaktas.
-
Vägledning för kommunens tillsyn av rökfria utomhusmiljöer
Publicerad:Vägledningen syftar till att ge kommunerna praktisk hjälp för att sköta sitt uppdrag. Det sker bland annat med användning av domstolsavgöranden och exempel på svar som Folkhälsomyndigheten har gett på inkomna tillsynsfrågor.
-
Vilka tobaksvaror omfattas av reglerna för spårbarhet och säkerhetsmärkning?
Uppdaterad:Alla tobaksvaror omfattas av reglerna om spårbarhet och säkerhetsmärkning. Det finns övergångsregler som innebär att andra tobaksvaror än cigaretter och rulltobak som är tillverkade inom EU eller importerats till EU före den 20 maj 2024 får fortsätta säljas fram till den 20 maj 2026. Endast tobaksprodukter omfattas av reglerna, övriga…
-
Behöver tobaksvaror som säljs i taxfreebutiker på flygplatser ha säkerhetsmärkning?
Uppdaterad:Ja, Svensk lagstiftning gäller för tobaksvaror som tillgängliggörs för konsumenter på försäljningsställen som är geografiskt lokaliserade i Sverige, vilket är fallet för butiker lokaliserade på flygplatser som ligger i Sverige. Det innebär att de ska ha säkerhetsmärkning som följer kraven i Folkhälsomyndighetens (HSLF-FS 2019:4) föreskrifter om säkerhetsmärkning på styckförpackningar med tobaksvaror. HSLF-FS…
-
Vi är importör av tobaksvaror – vilka händelser ska registreras?
Uppdaterad:När du beställer de unika identitetsmärkningarna (UI) till de styckprodukter du ska importera ska du ange att produkterna är avsedda för import. Innan tobaksvarorna importeras ska den unika identitetsmärkningen anbringas på produkten och meddelande 3.1 om applicering (aktivering) skickas, om
-
ESBL-producerande tarmbakterier
Publicerad:Sammanfattad kunskap om detektion, epidemiologisk typning, vårdhygien och behandling vid infektioner med Enterobacteriaceae med ESBL, inklusive ESBL-CARBA. Förslag på handläggning för diagnostik, behandling och vård av patienter som har infektioner orsakade av Enterobacteriaceae med ESBL eller som
-
Tillstånd för att sälja tobaksvaror via postorder nekades
Uppdaterad:Ålderskontrollen vid försäljningen gjordes genom bank-id i samband med köp. När varan lämnades ut fick utlämningsstället kontrollera köparens ålder. Det konstaterades att försäljning via postorder kan vara förenlig med bestämmelserna i LTLP, men att det ställer höga krav på egenkontrollen.
-
Föreskrifter (HSLF-FS 2016:46) om utformning av hälsovarningar och hälsovarningars placering på förpackning av tobaksvaror
Publicerad:Publikation från Folkhälsomyndigheten
-
Vad gäller för tobaksvaror som säljs i taxfreebutiker på flygplatser?
Uppdaterad:Svensk lagstiftning gäller för tobaksvaror som tillgängliggörs för konsumenter på försäljningsställen som är geografiskt lokaliserade i Sverige, vilket är fallet för butiker lokaliserade på flygplatser som ligger i Sverige. Det innebär att tobaksvaror som säljs i dessa butiker ska vara anmälda i EU-CEG för försäljning i Sverige samt vara försedda med unika id-märkningar utfärdade av den svenska id-utfärdaren…
-
Folkhälsans utveckling – årsrapport 2020
Publicerad:Årets rapport visar att vissa skillnader mellan olika grupper till och med ökar över tid. Det gäller bland annat återstående medellivslängd och dödlighet i ett flertal diagnoser, som ökar mellan grupper med för- respektive eftergymnasial utbildningsnivå.
-
Hälsoekonomiska utvärderingar av förebyggande insatser inom områdena alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar (ANDTS) – Litteraturöversikt om kostnadseffektivitet
Publicerad:Denna kartläggande litteraturöversikt sammanställer svenska och internationella hälsoekonomiska utvärderingar av förebyggande insatser inom alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar (ANDTS). En bedömning görs även av kunskapsläget om insatsernas kostnadseffektivitet uttryckt i kostnad
-
Allergi i skola och förskola
Publicerad:Rapporten visar att trots att många barn har allergibesvär saknar många skolor och förskolor ett generellt, förebyggande allergiarbete. I stället fokuserar man arbetet på enskilda barn med redan konstaterade svåra besvär och ofta med särlösningar som pekar ut barnet.
-
Vi är importör av tobaksvaror – behöver tillverkningsanläggningen i tredje land ha en anläggningskod?
Uppdaterad:Om tobaksvarorna ska märkas vid tillverkningsanläggningen i tredje land behöver den tillverkningsanläggningen ha en identifieringskod utfärdad av antingen id-utfärdaren i det land där produkterna ska omsättas eller av id-utfärdaren i det land där importören finns. Om de däremot ska märkas när de
-
Vi är partihandlare och levererar tobaksvaror till ambassader/militäranläggningar/ nationella myndigheter hur ska vi registrera dessa leveranser?
Uppdaterad:Vid avsändande av tobaksvaror, från en tillverkningsanläggning eller ett lager, till laboratorier, återvinningscentraler, nationella myndigheter, internationella offentliga organisationer, ambassader och militärbaser ska meddelande 3.8 användas. Se kapitel II avsnitt 3 punkt 3.8 i bilaga II 2023/448. Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2023/448 om ändring…
-
Utvecklingen inom ANDTS-strategins mål – rapport 2024
Publicerad:Den här uppföljningen utgör en del av Folkhälsomyndighetens återredovisning inom uppdraget att stödja genomförandet av politiken avseende alkohol, narkotika, dopning, tobak och nikotin samt spel om pengar (ANDTS) 2021–2025. Redovisningen baseras på ANDTS-strategins mål och ger en samlad bild av
-
Jämlikhetsperspektiv på lokalt hälsofrämjande och förebyggande arbete – En jämförelse av kommunernas arbete mot alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksrelaterad ohälsa
Publicerad:Denna rapport innehåller en jämförelse av kommuners arbete mot ohälsa relaterat till alkohol, narkotika, dopning och tobak (ANDT) ur ett jämlikhetsperspektiv. Syftet är att bidra till kunskapen om hur det ANDT-förebyggande arbetet kan minska ANDT-relaterad ojämlikhet i hälsa.
-
Konsekvenser av covid-19-pandemin på lokalt och regionalt folkhälsoarbete
Publicerad:Denna kartläggning och analys av covid-19-pandemins konsekvenser för folkhälsoarbetet kan vara ett stöd för kommuner och regioner för att återuppta de folkhälsorelevanta insatserna efter pandemin och för att bedöma om vissa insatser eller grupper behöver prioriteras extra. Detta har i sin tur
-
Vi exporterar tobaksvaror till tredje land – Vad behöver vi veta när det gäller spårbarhet?
Uppdaterad:Om ni som tillverkare eller partihandlare säljer eller levererar tobak till aktörer (parti- eller detaljhandlare) utanför EU så ska leveransen registreras i spårbarhetssystemet. Det sista meddelandet som då ska registreras är meddelande "(3.3) om avsändande av tobaksvaror från en anläggning". Eftersom mottagare utanför EU inte har identifieringskoder…
-
Konsekvensutredning av folkhälsomyndighetens förslag till ändring i Folkhälsomyndighetens föreskrifter om utformning av hälsovarningar och hälsovarningars placering på förpackningar av tobaksvaror
Publicerad:Uppdaterad:Ett dokument från Folkhälsomyndigheten
-
Anses en butikschef vara en person med betydande inflytande (PBI) vid prövning av ett tillstånd att sälja tobaksvaror?
Uppdaterad:För att en person ska anses vara PBI ska den ha just ett betydande inflytande över verksamheten. I propositionen 2017/18:156. till lagen sid. 191 har lagstiftaren redogjort för några exempel på vilka som kan anses vara PBI. Som exempel på PBI i juridisk person kan verkställande direktör,