- Rekommendationer för barns och ungas skärmanvändning på lättläst svenska
- Rekommendationer om skärmar för barn i åldern 0–2 år (lättläst) (PDF, 95 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur barn i åldern 2–5 år kan använda skärmar (lättläst) (PDF, 176 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur barn i åldern 6–12 år kan använda skärmar (lättläst) (PDF, 255 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur barn och unga i åldern 13–18 år kan använda skärmar (lättläst) (PDF, 138 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur du som är 13–18 år kan använda skärmar (lättläst) (PDF, 246 kB)(Öppnas i nytt fönster)
Skärmvägledning för vård och skola
LyssnaHär hittar du som jobbar med barn och unga material du kan använda för kompetensutveckling, information till föräldrar och inspiration för dialog.
Rekommendationer för skärmanvändande på fritiden syftar till att minska de negativa effekterna av skärmanvändning. Vi har tagit fram konkreta verktyg som affischer, broschyrer, diskussionsfrågor och samtalsbilder.
Materialet kan du ladda ner och använda för att prata med föräldrar, barn och unga om skärmtid, spel, sociala medier, risker på nätet, beroende och balans i vardagen.
Genvägar till rubriker på sidan:
- Skärmanvändning barn 0–5 år
- Skärmanvändning barn 6–12 år
- Skärmanvändning ungdomar 13–18 år
- Filmer om skärmanvändning och balans
- Skärmvägledning på andra språk och lättläst svenska
- Skärmvägledning för barn och unga med funktionsvariationer
- Forskningen bakom skärmrekommendationerna
Skärmanvändning barn 0–5 år
Här kan du ladda ner affisch, dygnshjul och presentation med information om skärmanvändning för barn i åldrarna 2–5 år. Materialet kan du till exempel använda som diskussionsunderlag.
-
Balans mellan skärmtid och andra aktiviteter för små barn 2–5 år
Publicerad:Uppdaterad:Affischen presenterar hur barn i åldrarna 2-5 år kan fördela tiden mellan skärmtid och andra aktiviteter under ett dygn.
Dygnshjul med bildstöd för åldrarna 2–5 år
”Dygnshjulet” visar hur barn kan fördela tiden mellan olika aktiviteter under en dag. Bildstöd för ”dygnshjulet” finns för att prata om hur barn kan fördela tiden mellan olika aktiviteter under en dag.
Filmer om skärmanvändning och balans
Vi har filmer för nedladdning om balanserad skärmanvändning bland barn, bland annat med experter som svarar på frågor om barns skärmanvändning. Genväg till innehållet Filmer om skärmanvändning och balans.
Presentationsmaterial
Presentationsmaterialet handlar om rekommendationerna för barns och ungas skärmanvändning. Presentationen kan till exempel användas som en grund för samtal med vårdnadshavare.
-
Rekommendationer för barns, ungas och föräldrars digitala medieanvändning
Publicerad:Presentationsmaterialet som beskriver vad rekommendationerna bygger på, vad de innehåller samt tips i vardagen och är skrivna på lätt svenska.
Skärmanvändning barn 6–12 år
-
Balans mellan skärmtid och andra aktiviteter för barn 6–12 år
Publicerad:Uppdaterad:Affischen presenterar hur barn i åldrarna 6-12 år kan fördela tiden mellan skärmtid och andra aktiviteter under ett dygn.
Dygnshjul med bildstöd för åldrarna 6–12 år
”Dygnshjulet” visar hur barn kan fördela tiden mellan olika aktiviteter under en dag. Bildstöd för ”dygnshjulet” finns för att prata om hur barn kan fördela tiden mellan olika aktiviteter under en dag.
Filmer om skärmanvändning och balans
Vi har filmer för nedladdning om balanserad skärmanvändning bland barn, bland annat med experter som svarar på frågor om barns skärmanvändning. Genväg till innehållet Filmer om skärmanvändning och balans.
Presentationsmaterial
Presentationsmaterialet handlar om rekommendationerna för barns och ungas skärmanvändning. Presentationen kan till exempel användas som en grund för samtal med vårdnadshavare.
-
Rekommendationer för barns, ungas och föräldrars digitala medieanvändning
Publicerad:Presentationsmaterialet som beskriver vad rekommendationerna bygger på, vad de innehåller samt tips i vardagen och är skrivna på lätt svenska.
Skärmanvändning ungdomar 13–18 år
Här kan du ladda ner affisch och dygnshjul anpassade för ungdomars skärmanvändning, som kan skrivas ut och sättas upp. De kan till exempel användas som diskussionsunderlag.
-
Balans mellan skärmtid och andra aktiviteter för ungdomar 13–18 år
Publicerad:Uppdaterad:Affischen presenterar hur tonåringar i åldrarna 13-18 år kan fördela tiden mellan skärmtid och andra aktiviteter under ett dygn.
Dygnshjul med bildstöd för åldrarna 13–18 år
”Dygnshjulet” visar hur ungdomar kan fördela tiden mellan olika aktiviteter under en dag. Bildstöd för ”dygnshjulet” finns för att prata om hur ungdomar kan fördela tiden mellan olika aktiviteter under en dag.
Presentationsmaterial
Presentationsmaterialet handlar om rekommendationerna för barns och ungas skärmanvändning. Presentationen kan till exempel användas som en grund för samtal med vårdnadshavare.
-
Rekommendationer för barns, ungas och föräldrars digitala medieanvändning
Publicerad:Presentationsmaterialet som beskriver vad rekommendationerna bygger på, vad de innehåller samt tips i vardagen och är skrivna på lätt svenska.
Filmer om skärmanvändning och balans
Filmer om skärmanvändning och balans för nedladdning. Filmerna finns i långa och korta versioner och du kan förslagsvis använda dem som diskussionsunderlag för samtal om skärmanvändning med barn, unga eller föräldrar.
Ladda ner långa och korta versioner av filmerna: För nedladdning Digitala medier och hälsa (share.mediaflow.com)
Balans mellan skärmtid och andra aktiviteter

Psykiater Anders Hansen om hur ungas hjärnor påverkas av skärmar och hur man kan tänka kring det

Anders Hansen är läkare och psykiatriker. Här svarar han på frågor om skärmanvändning och hur den påverkar hjärnan och vårt mående.
Polismästare Carin Götblad om risker för barn i sociala medier

Carin Götblad är polismästare på Polisen. Här svarar hon på frågor om barns och ungas skärmanvändning, beteende man som förälder kan vara uppmärksam på och risker som finns med barns och ungas närvaro på nätet.
Psykolog Malin Bergström om hur man kan hantera skärmanvändning bland små barn

Malin Bergström är barnpsykolog och forskare. Här svarar hon på frågor om små barn och skärmanvändning.
Psykolog Malin Bergström om hur man kan hantera skärmanvändning bland unga

Malin Bergström är barnpsykolog och forskare. Här svarar hon på frågor om stora barn och skärmanvändning.
Arbetsterapeut Marie Johansson om skärmanvändning och ADHD

Marie Johansson som är arbetsterapeut på ADHD-center svarar på frågor om barns och ungas skärmanvändning.
Folkhälsomyndighetens rekommendationer om skärmanvändning för barn och unga

Helena Frielingsdorf är psykiater och utredare. Här berättar hon om rekommendationer och vägledningen för barns och ungas skärmanvändning.
E-sportare Nils Dunlop om balans och tips för att bli en bättre e-sportare

Nils Dunlop är e-sportare. Här delar han med sig av tips om hur man balanserar sitt e-sportande med andra aktiviteter, för att må bra.
Skärmvägledning på andra språk och lättläst svenska
Vi har tagit fram skärmvägledningen på andra språk och lättläst svenska för dig som behöver det i ditt arbete.
Rekommendationerna på lättläst svenska
Rekommendationerna på andra språk
Rekommendationerna om skärmanvändning i olika åldrar är översatta till arabiska, somaliska och tigrinja.
- Rekommendationer om skärmanvändning
- Rekommendationer om skärmar för barn i åldern 0-2 år (arabiska) (PDF, 809 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur barn i åldern 2-5 år kan använda skärmar (arabiska) (PDF, 861 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur barn i åldern 6-12 år kan använda skärmar (arabiska) (PDF, 918 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur barn och unga i åldern 13-18 år kan använda skärmar (arabiska) (PDF, 692 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur du som är 13-18 år kan använda skärmar (arabiska) (PDF, 914 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer om skärmar för barn i åldern 0-2 år (somaliska) (PDF, 583 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur barn i åldern 2-5 år kan använda skärma (somaliska) (PDF, 738 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur barn i åldern 6-12 år kan använda skärmar (somaliska) (PDF, 783 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur barn och unga i åldern 13-18 år kan använda skärmar (somaliska) (PDF, 664 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur du som är 13-18 år kan använda skärmar (somaliska) (PDF, 837 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer om skärmar för barn i åldern 0-2 år (tigrinja) (PDF, 168 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur barn i åldern 2-5 år kan använda skärmar (tigrinja) (PDF, 759 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur barn i åldern 6-12 år kan använda skärmar (tigrinja) (PDF, 808 kB)(Öppnas i nytt fönster)
- Rekommendationer för hur barn och unga i åldern 13-18 år kan använda skärmar (tigrinja) (PDF, 610 kB)(Öppnas i nytt fönster)
Forskningen bakom skärmrekommendationerna
Ta del av forskningen bakom rekommendationer och vägledning för barns och ungas digitala medieanvändning. Du hittar också rekommendationerna för barns och ungas digitala medieanvändning.
-
Rekommendationer för barns och ungas digitala medieanvändning
Publicerad:Rekommendationerna som rör barn upp till 12 år vänder sig i första hand till föräldrar och andra vuxna som möter barnen i deras vardag.
-
Digitala medier och barns och ungas hälsa – En kunskapssammanställning
Publicerad:Uppdaterad:Rapporten sammanställer kunskapsläget när det gäller hur barns och ungas användning av digitala kan påverka deras hälsa, både positivt och negativt. Resultaten grundar sig i aktuell forskning, data från…
-
Forskningssammanställning om digital medieanvändning och psykisk, fysisk och sexuell hälsa samt levnadsvanor bland barn och unga
Publicerad:Uppdaterad:Rapporten ger en utförlig presentation av den kunskap som bygger på sammanställd forskning om psykisk, fysisk och sexuell hälsa och levnadsvanor i förhållande till användningen av digitala medier bland…