- Styr vilket innehåll ditt barn tar del av. Välj åldersanpassade appar och program som inte innehåller reklam, algoritmstyrning eller okänt eller olämpligt innehåll.
- Skapa goda vanor och rutiner för att ditt barn ska få balans mellan sömn, fysisk aktivitet, socialt samspel, lek, lärande och skärmanvändning. Styr barnets skärmtid så den inte går ut över de andra aktiviteterna.
- Gör gärna skärmanvändning till en gemensam aktivitet. Titta tillsammans med ditt barn och prata om vad ni ser.
- En bra tumregel är max en timme skärmtid per dag.
Till dig som har barn i åldern 2–5 år
LyssnaHär hittar du som är förälder rekommendationer, förklaringar och tips i vardagen om barn 2–5 år och deras skärmanvändning.
Rekommendationer
Hur tid kan fördelas mellan olika aktiviteter barn 2–5 år
Bild. Dygnshjul som visar fördelningen mellan sömn, skola, skärmanvändning och aktiviter.
Bilden visar hur man kan fördela tid till olika aktiviteter för barn som är 2–5 år gamla. Den kan vara till stöd för att få balans i vardagen så att skärmanvändning inte tar för mycket tid från annat. En bra tumregel är max en timme skärmtid per dag. Här handlar skärmtid om exempelvis barnprogram och åldersanpassade appar, alltså inte hjälpmedel till barn med funktionsnedsättning.
Styr vilket innehåll ditt barn tar del av
Att styra innehållet handlar till exempel om att välja vissa appar och välja bort andra utifrån deras innehåll. Till exempel har TikTok och Youtube 13-årsgräns och är inte anpassade för yngre barn. Även Youtube kids innehåller mycket marknadsföring.
Korta klipp påverkar hjärnan
Digitala medier aktiverar belöningssystemet i hjärnan, vilket frisätter dopamin som ger en positiv känsla. Man vänjer sig snabbt vid det och vill ha fler och starkare intryck för att känna ännu mer. Den som är van vid snabba belöningar kan också tycka att det känns tråkigare att till exempel lägga ett pussel eller leka utan skärm.
Det är viktigt att träna sin koncentrationsförmåga under uppväxten, för att kunna göra saker som är viktiga men kanske inte särskilt roliga i stunden, och för att utvecklas och lära sig nytt. Fantasi och abstrakt tänkande behöver också utvecklas. Om barn ständigt matas med korta, roliga klipp, som ger belöning direkt, behöver de inte träna dessa förmågor på samma sätt.
Företag inom digitala medier använder kunskap om hur hjärnans belöningssystem fungerar, och tar fram algoritmer och design som ska göra att vi använder deras appar allt mer. Det är vad de tjänar pengar på.
Mycket innehåll är olämpligt för små barn
På nätet finns mycket innehåll som är olämpligt av olika skäl. En del sprider ouppnåeliga ideal om hur man ska se ut, hur man ska vara och vilka saker man ska ha. Även små barn kan vilja köpa saker som de sett i reklam, till exempel leksaker eller onyttig mat. Det finns även skrämmande innehåll som gör att barn blir rädda eller ledsna.
Det finns sätt att filtrera bort innehåll som till exempel är våldsamt, och inställningar som rör skärmtid och säkerhet. Läs mer hos Mediemyndigheten.
Föräldrainställningar för skärmtid och säkerhet (mediemyndigheten.se)
Tips i vardagen om att styra innehållet
- Välj program och appar som du känner till och som är anpassade för barnets ålder.
- Välj program och appar som inte innehåller reklam eller annan marknadsföring.
- Undvik plattformar och appar som styrs av algoritmer, det vill säga sådana som är gratis och anpassar innehållet till användaren. Dit räknas till exempel Youtube och Tiktok, men inte de som ingår i Public service, som SVT Play.
- Var uppmärksam på till exempel begränsande könsroller och osunda kroppsideal på nätet, och prata med ditt barn om sådant innehåll.
Skapa goda vanor och rutiner
Barn i åldern 2–5 år behöver leka, utveckla sitt språk, öva på att samspela med andra och upptäcka och undersöka omvärlden med alla sinnen. I den här åldern är det viktigt att lägga grunden för goda vanor, med balans mellan till exempel sömn, fysisk aktivitet, socialt samspel, lek och lärande.
Skärmanvändning kan ta tid som barnen annars skulle ägna åt att röra på sig, vara kreativa och umgås med familjen eller andra barn. Forskning visar också att mycket skärmtid kan leda till att barn sover sämre och beter sig mer aggressivt.
Tips i vardagen för att skapa goda vanor
- Sätt tydliga ramar för skärmanvändning. En bra tumregel är max en timmes skärmtid per dag. Det är lättare att bestämma sådant nu än när barnet har blivit äldre.
- Kom överens i familjen om regler för skärmtid som alla förstår. Lägg gärna undan alla skärmar när ni äter, umgås eller gör saker tillsammans i familjen. Gör gärna en skärmplan.
- Använd inte skärmar för att trösta eller distrahera när barnet ska göra något som hen inte gillar. Barn behöver träna på att reglera sina känslor.
- Använd gärna digitala medier tillsammans med ditt barn, och prata om vad ni ser och gör. Då blir det även lättare att prata om sådant när barnet är äldre.
- Om barnet använder skärmar på egen hand; var engagerad och nyfiken på vad ditt barn gör och upplever på nätet. Be gärna barnet visa roliga saker som hen sett eller gjort.
- Det är bättre för ögonen med större skärm och längre avstånd: tv är bäst, därefter surfplatta, och sämst är mobil.
- Lär dig mer om de appar, spel och webbsidor som barnet använder. På Mediemyndighetens webbplats kan lära du dig mer om olika plattformar, spel och appar.
Digitala medier på föräldriska (mediemyndigheten.se)
Läs mer
Publikation
-
Digitala medier och barns och ungas hälsa
Publicerad:Uppdaterad:Rapporten sammanställer kunskapsläget när det gäller hur barns och ungas användning av digitala kan påverka deras hälsa, både positivt och negativt. Resultaten grundar sig i aktuell forskning, data från…