Stärkt beredskap med svenskt modelleringsnätverk - SEMAFOR

Lyssna

För att stärka Sveriges beredskap inför framtida pandemier har Folkhälsomyndigheten, tillsammans med Chalmers och FOI, etablerat SEMAFOR – ett nationellt nätverk för modellering. Nätverket samlar myndigheter och universitet och ska underlätta samarbete och kunskapsutbyte vid kommande hälsokriser.

Erfarenheterna från pandemin visade hur avgörande det är att ha färdiga samarbetsstrukturer mellan myndighet och akademi redan innan krisen kommer. Folkhälsomyndigheten (Fohm), tillsammans med Chalmers och FOI, har under tre år därför utvecklat kontakterna med experter inom modellering och byggt ett nätverk av experter inom modellering för att snabbt kunna bistå Fohm med kompetens vid en kommande hälsokris.

Med modellering menas i detta sammanhang att med hjälp av matematiska modeller och data kunna beskriva och förutse hur en smitta sprider sig, och vilka effekter olika åtgärder kan få för att ge beslutsfattare ett bra underlag.

Genom finansiering från MSB driver Fohm tillsammans med Chalmers och FOI sedan tre år (2023 – 2025) ett projekt för att stärka Sveriges förmåga inför kommande pandemier. Fokus för projektet är att förbättra samarbete mellan myndigheter och akademi inom modellering, utifrån erfarenheter om svårigheter att snabbt få till ett sådant samarbete under covid-19 pandemin. Syftet med projektet har varit att etablera ett fungerande nätverk. Det nätverket, SEMAFOR, är nu på plats.

Följande lärosäten och myndigheter ingår i SEMAFOR (2025):

  • Fohm
  • Chalmers
  • FOI
  • Uppsala Universitet
  • Stockholms Universitet
  • KTH
  • KI
  • Lunds Universitet
  • Linköping Universitet
  • Umeå Universitet
  • Socialstyrelsen
  • SVA
  • Försvarsmakten.

Projektet har under de tre åren varit mycket lyckat. Hittills har nätverket träffats fysiskt hela fem gånger och en sjätte workshop genomförs i höst. Vid dessa tillfällen har deltagarna diskuterat och arbetat tillsammans i olika grupperingar med case rörande möjliga pandemiska situationer med modellering.