Hur fungerar marknadsföringen i digitala medier?

Lyssna

I stort sett all marknadsföring syftar till att man ska vilja köpa något. Annonsörerna brukar använda budskap som får mottagaren att känna att hen inte är tillräckligt lyckad, vacker eller glad, och därmed behöver köpa något för att bli just detta. Man säljer ofta in bilden av ett lyckligare och bättre liv som ska förknippas med produkten man vill sälja.

Influencers är ett sätt att nå barn och unga

Företag som vill nå en ung publik samarbetar ofta med influencers och populära streamers eller youtubers. Dessa profiler marknadsför företagens produkter och tjänster genom produktplacering i videor, event med mera. Vissa framgångsrika profiler har skapat egna varumärken och säljer egna och andras produkter inom till exempel hälsa, skönhet och träning, och även mycket små barn kan figurera i dessa sammanhang (så kallade ”kidfluencers”). Marknadsföringen inbegriper ofta osunda eller orealistiska skönhetsideal. Självförstärkande algoritmer i digitala medier kan också göra att den som tittar på till exempel utseenderelaterat innehåll får upp ännu mer sådant i sitt flöde.

Reklam gör att barn och unga äter mer ohälsosamt

Marknadsföring kan påverka barns och ungas beteende och hälsa på flera sätt, exempelvis vilken mat och dryck de väljer. Forskning har visat att unga vuxna bättre minns reklam för energitäta och näringsfattiga livsmedel, jämfört med mer hälsosamma alternativ, och att de som konstant ser reklam för ohälsosamma livsmedel har svårare att välja mer hälsosamma produkter. Reklam för mat är också förknippat med att barn och ungdomar (0–19 år) äter mer.

Mer information om regler för marknadsföring finns i tillhörande bilaga om algoritmer och marknadsföring till rapporten "Digitala medier och barns och ungas hälsa":

Bilaga 3. Kommersiella aspekter, reglering, marknadsföring samt juridiska ramar (PDF, 238 kB)

Digitala medier och barns och ungas hälsa

Mediemyndigheten har en kort sammanfattning av forskning om barns och ungas relation till influencers. Den ingår i en föräldraguide om saker som du som vuxen kan behöva känna till.

Påverkas mitt barn av influencers? (mediemyndigheten.se)