Anmälningspliktiga verksamheter enligt miljöbalken
LyssnaNya verksamheter inom till exempel skola och allmänna bad ska anmälas till kommunen senast sex veckor innan de startar. En förändring av en verksamhet behöver inte anmälas om inte förändringen är så stor att tillsynsmyndigheten kan bedöma det som en ny verksamhet.
Anmälningsplikten regleras i 38 och 38 a §§ i förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (FMH).
Folkhälsomyndigheten har ansvar för tillsynsvägledning för följande anmälningspliktiga verksamheter:
- förskola, öppen förskola, fritidshem, öppen fritidsverksamhet, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, specialskola, sameskola eller internationell skola
- bassängbad för allmänheten eller som på annat sätt används av många människor.
- kyltorn
Anmälan möjliggör tillsynsmyndighetens arbete
Den som ska driva en anmälningspliktig verksamhet ska anmäla det till kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd senast sex veckor innan verksamheten påbörjas, annars får verksamhetsutövaren betala en miljösanktionsavgift. Syftet med anmälan är att tillsynsmyndigheten ska få
- tidig kännedom om verksamheten för att ta ställning till om bestämmelserna i miljöbalken och tillhörande förordningar uppfylls
- underlag för att kunna besluta om föreläggande eller förbud
- möjlighet att ge råd och vägledning inför det att verksamheten startar.
Den kommunala tillsynsmyndigheten kan dock besluta att verksamheten får påbörjas såväl tidigare som senare än sex veckor från det att anmälan inkommit.
Verksamhetsutövare har upplysningsplikt när hen tar över en redan anmäld verksamhet
Om en verksamhetsutövare övertar en anmälningspliktig verksamhet är hen skyldig att snarast informera miljö- och hälsoskyddsnämnden om detta, enligt 32 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (FMH). 32 § FMH omfattar endast upplysningsskyldighet vid ny verksamhetsutövare, men inte vid övriga förändringar av verksamheten. Notera också att miljösanktionsavgift inte ska betalas om en verksamhetsutövare underlåter att upplysa att den övertagit en anmälningspliktig verksamhet.
När det gäller kyltorn är regleringen annorlunda och utöver 32 § FMH föreligger också en upplysningsplikt hos verksamhetsutövaren om något förhållande avseende kyltornet ändras, se 38 b § FMH.
Större förändringar kan behöva anmälas
Det framgår inte av bestämmelsen i 38 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (FMH), om verksamhetsutövaren är skyldig att anmäla om en befintlig verksamhet utökas eller förändras.
Det finns därför inte uttryckligt stöd i 38 § FMH för att kräva att verksamhetsutövaren ska anmäla en förändring av en verksamhet till tillsynsmyndigheten, när till exempel barngrupper utökas eller en ny lokal tas i anspråk.
En större förändring av verksamheten skulle möjligen kunna bedömas som att en ny verksamhet påbörjats, och då träder anmälningsplikten in. Här behöver tillsynsmyndigheten bedöma hur omfattande förändringen är och vad det innebär för verksamheten. Om tillsynsmyndigheten bedömer att förändringen inneburit att en ny verksamhet påbörjats, och ingen anmälan gjorts, ska den ansvariga verksamhetsutövaren betala en miljösanktionsavgift (3 kap. 3 § förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter).
I rättspraxis har anmälningsplikt enligt 38 § FMH vid förändring av verksamhet behandlats i två domar från Mark- och miljööverdomstolen. Båda domarna har avsett yrkesmässig hygienisk verksamhet men anmälan av dessa regleras dock på samma sätt som skol- och fritidsverksamheter samt bassängbad, se 38 § FMH.
Tillsynsvägledning om yrkesmässig hygienisk verksamhet ges av Socialstyrelsen. Mer information finns på deras webbplats:
Yrkesmässig hygienisk verksamhet (socialstyrelsen.se)
I den ena domen ansåg domstolen att tillsynsmyndigheten haft skäl att besluta om en miljösanktionsavgift med anledning av att verksamheten inlett en ambulerande verksamhet i en minibuss. Verksamheten hade tidigare skickat in en anmälan för den del som var inhyst i en lokalfastighet, men inte för den nyinrättade ambulerande delen. Domen kan tolkas som att en väsentlig förändring, såsom att bedriva verksamhet i en ny lokal, kan medföra anmälningsplikt.
Se domen i sin helhet på Mark- och miljööverdomstolens webbplats: MÖD 2023-01-19, mål nr M 6201-22 (domstol.se)
I den andra domen hade hela verksamheten flyttat till en ny lokal. Mark- och miljööverdomstolen prövade dock inte frågan om en sådan flytt skulle innebära en ny anmälan eftersom tillsynsmyndigheten ändrade sig i högsta instans och medgav att verksamhetsutövaren inkommit med en anmälan i rätt tid. Av sammanhanget i domen kan det ändå finnas skäl att utgå från att återupptagande av verksamhet i en ny lokal bör medföra anmälningsplikt enligt 38 § FMH.
Se domen i sin helhet på Mark- och miljööverdomstolens webbplats: MÖD 2018-01-03, mål nr M 1134-17 (domstol.se)
Även om tillsynsmyndigheten kommer fram till att en förändring av en verksamhet inte behöver anmälas, har tillsynsmyndigheten alltid befogenhet att utöva tillsyn, begära in nödvändiga uppgifter och vid behov vidta andra tillsynsåtgärder, såsom föreläggande eller förbud.
Mer vägledning om anmälningsärenden finns hos Naturvårdsverket: Anmälningsärenden (naturvardsverket.se)
Läs mer
Den lagstiftning som den här texten bygger på