Psykisk hälsa och suicidprevention i arbetslivet – verksamhetsbidrag
LyssnaMEDEL FÖRDELADE: Folkhälsomyndigheten fördelar statsbidrag i form av verksamhetsbidrag till arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer, branschorganisationer och partssammansatta organ på arbetsmarknaden ideella organisationer inom området psykisk hälsa och suicidprevention i arbetslivet.
Folkhälsomyndigheten har beslutat att fördela 2 995 000 kronor i enlighet med regleringsbrevet för budgetåret 2025.
Sammanställning med fördelning av medel
Verksamhetsbidrag enligt regeringsuppdrag om statsbidrag till arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer, branschorganisationer och partssammansatta organ på arbetsmarknaden för år 2025.
Organisation | Sökt belopp 2025 | Beviljat belopp 2025 |
---|---|---|
Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) | 761 000 | 329 000 |
Föreningen Sveriges Företagshälsor | 2 666 000 | 2 666 000 |
Beslut om vilka som beviljats statsbidrag för 2025
Alla organisationer som ansökt om medel inför 2025 har fått sitt beslut per mejl. Utbetalning av beviljade medel görs utifrån en utbetalningsplan. Om du har frågor kontaktar du oss via statsbidrag@folkhalsomyndigheten.se.
Redovisning
De organisationer som har fått bidrag från oss ska redovisa hur pengarna har använts. Ni ska återbetala de medel, pengar, som organisationen inte har använt inom det kalenderår det ekonomiska stödet avser.
Redovisning av verksamhetsbidrag för år 2025 ska ha kommit in till Folkhälsomyndigheten senast den 2 mars 2026. Information om återrapportering med länk till återrapporteringsblankett för 2025-års medel mejlar vi till organisationerna i december 2025. De medel, pengar, som ni har fått från oss ska särredovisas i er organisations bokföring. Det innebär att medlen ska vara bokförda på ett särskilt kostnadsställe eller projektnummer, och åtskilda från övriga medel. För många organisationer kan det underlätta att ha ett bokföringssystem som stödjer den typen av redovisning.
Under verksamhetsåret kan ni omfördela summor som är lägre eller lika med 20 000 kronor. Ni kan omfördela kostnader mellan kostnadsposter och delmål samt verksamhetsmål som är kopplade till de aktiviteter vi har beviljat er. Observera att omfördelningen gäller för hela den beviljade verksamheten och målgruppen som medlen beviljades för, och inte enskilda verksamhetsmål. Begäran om omfördelning kan lämnas in fram till den 1 oktober 2025. Övriga förändringar i verksamhetsplanen ska ni informera oss om innan ni genomför dem och vi ska godkänna dem skriftligt.
Revisorskrav
Den ekonomiska redovisningen som ni skickar ska vara granskad och undertecknad av ekonomiskt ansvarig eller förtroendevald revisor i ideell organisation. Vid belopp som överstiger fem prisbasbelopp ska redovisningen vara granskad och bestyrkt av auktoriserad eller godkänd revisor (gäller ideella organisationer). Detta gör ni genom att bifoga en revisorsrapport. Rapporten ska vara enligt standard ISA 805 eller ISRS 4400 beroende på vad som står i utlysningen.